Трансільванія 2.0: Дракула, кольорове середньовіччя, замки та церкви-фортеці

Попередня стаття
Сігішоара: яскрава і порожня площа Цитаделі
Наступна стаття
Сігішоара: середньовічні вулички всередині Цитаделі

У січні 2023 року мені вперше з початку повномасштабної війни вдалося виїхати за кордон. Це був останній місяць, коли державним службовцям було дозволено виїжджати за межі України у відпустку. Вибір був однозначний - Трансільванія. По-перше, тому що в Румунії зараз проживає моя родина. А по-друге, Трансільванія для мене - це найулюбленіший регіон усієї Європи (він ділить перше місце у моєму персональному рейтингу із Доломітами та Південним Тіролем). На мою думку це чи не єдине місце в Європі, де середньовіччя законсервувалося у своєму первісному вигляді.

Маршрут вийшов такий: Сучава - ущелина Біказ - Георгень - Сігішоара - Данеш - Хогілаг - Думбревень - Шарош-на-Тирнаві - Бьертан - Бран - Ришнов - Брашов - Сібіу.

 

Ущелина Біказ: між Молдовою та Трансільванією

Зранку ми стартували з Сучави. Проїхали більше трьох годин перед тим, як зробили першу зупинку. Це був обід у селі Біказ незадовго після міста Петра-Нямц. Після нього ми, нарешті, в'їхали у саме серце Карпатських гір, які переслідували нас дві години.

Коли ми їхали, то не знали, що на над по дорозі чекає таке диво!

Біказ - це найбільша і найвражаюча ущелина Румунії. Каньйон Біказ має довжину всього 8 кілометрів. У декількох місцях її ширина складає всього 2-3 метри (2 машини не роз'їдуться). А висота вертикальних скель - 300 - 500 метрів. 

Каньйон знаходиться у Східних Карпатах між Західною Молдовою і Трансільванією. Карпати тут справжні, не такі, як в нас. Замість зелених пагорбів - майже вертикальні скелі. Замість традиційних серпантинів - вузька дорога з висячими скелями та прірвами, по якій реально моторошно їхати.

 

Георгень або Дьордьсентміклош - ворота Трансільванії

Проїхавши багаточисельні гірські серпантини, засніжені перевали та гірське озеро Лаку-Рошу, ми, нарешті, в'їхали у Трансільванію. Після перевалу житлова забудова стає зовсім іншою: у Південній Буковині всі будинки нагадують наші. А тут, у Трансільванії, вони вже інші - різнокольорові, переважно одноповерхові, і обов'язково під червоним черепичним дахом. Перше місто, яке ми побачили, називалося Георгень.

Коли заїжджали у місто, то на вказівнику побачили його угорську назву - Gyergyószentmiklós. Прочитати і вимовити це було неможливо, тому я поліз у Вікіпедію, щоб подивитися, що ж це за таке цікаве місто. Виявляється, що складна назва вимовляється як "Дьордь-Сент-Міклош", що насправді, не так і страшно. Адже замок з назвою Сент-Міклош є в нас на Закарпатті на території, яка теж входила до складу Трансільванії. А "Дьордь" - це угорською "Георгій", звідси і назва.

Майже 85% населення Георгенів - це угорці. Лише 9% - румуни. Решта - роми (цигани), яких у Трансільванії доволі багато. Загалом населення міста складає 18 тис. мешканців. Але зовні цього не видно: шикарна ратуша, величні храми, симпатичні адміністративні будівлі заставляють думати, що місто - принаймні обласний центр.

 

Сігішоара: перші хвилини

Сігішоара, або Шессбург - моє найулюбленіше місто Трансільванії. Саме тому ми вирішили провести всі наші 4 ночі у Трансільванії саме тут. Місто, насправді, мініатюрне. Але з яскравою архітектурою і насиченою історією. Чого лише варта історія Влада Цепеша, або графа Дракули, який народився у жовтому будиночку серед вузеньких вуличок Сігішоари!

В'їзд до Старого міста, яке знаходиться всередині цитаделі:

Старе місто Сігішоари зустрічає Годинниковою вежею (Turnul cu Ceas), яка була збудована у 13 столітті. Висота вежі - 64 метри.

Баштовий годинник та фігурки, що рухаються:

Барбакан вежі:

Пройшовши під вежею, опиняємося на Музейній площі (Piața Muzeului). Жовта будівля ліворуч від зеленої венеціанської кам'яниці - це будинок,  де народився Влад Цепеш - майбутній граф Дракула:

Поруч, на площі - пам'ятник володарю Валахії Владу Цепешу - графу Дракулі:

Аркада будинку Дракули:

Вверх від будинку Дракули веде вулиця Олов'яна (Strada Cositorarilor):

На вулиці - багато гарних середньовічних кольорових будинків, прикрашених різдвяними та новорічними прикрасами:

Ми поселилися у середньовічному будинку у самому серці Старого міста біля дерев'яних Шкільних сходів на розі вулиць Олов'яної та Шкільної:

Вулиця Шкільна (Strada Școlii) - головна вулиця Старого міста:

 

Сігішоара: яскрава і порожня площа Цитаделі

Вулиця Шкільна приведе до площі Цитаделі, або Замкової площі. Румунською - Piata Cetatii, німецькою - Burgplatz. Не дивно, що саме німецькою у середньовіччя звучала її назва, адже Шессбург, як і інші міста Трансільванії, заснували саксонці. Площа називається так не випадково - вона розташована посеред мініатюрного старого міста, яке розташувалося в могутній, але невеликій за розміром цитаделі. 

Під час мого другого візиту до Сігішоари, місто чомусь було порожнім. Дуже дивно було застати одну з найкрасивіших площ Європи безлюдною. 

А у давнину тут проводилися великі ярмарки, а також публічні страти і суди над відьмами.

На площі немає традиційної ратуші, вона на сусідній вулиці. Але з 4 боків площа забудована яскравими середньовічними будинками.

Найвідоміша будівля площі - "будинок з оленем", або Casa cu Cerb. Це - будинок 17 століття, який отримав свою назву завдяки голові оленя, яка прикріплена на розі будинку.

З площі видно найвідомішу споруду міста - Годинникову вежу. А під нею - жовтий будинок, в якому жив і народився граф Дракула:

Східна сторона площі:

Будинок з ведмедиками на західному боці площі:

Вночі площа також прекрасна і порожня:

Вид у бік Годинникової вежі та будинку Дракули:

 

Данеш (Daneș) - старовинне трансільванське село з оборонною церквою

Зранку другого дня я вирішив проїхатися околицями Сігішоари, щоб подивитися на середньовічні фортифіковані саксонські церкви. Під час минулої подорожі до Трансільванії у 2014 році я бачив багато таких церков-фортець: у Прежмері, Хармані, Медіаші, Сібіу та інших містечках. Цього ж  разу хотів побачити найбільшу з них, що знаходиться у містечку Б'єтран. А по дорозі подивитися ще декілька з них.

Першою зупинкою був Данеш (Daneș) - це невелике село всього в декількох кілометрах на захід від Сігішоари у бік Сібіу. Село відоме своєю історичною спадщиною та культурними традиціями. А також своєю традиційною архітектурою. Вона є відображенням культурної спадщини народів Трансільванії. Село славиться своїми дерев'яними будинками, які датуються XVIII - XIX століттями. Ці будинки мають характерні ознаки карпатської архітектури, зокрема, схилені дахи, оброблені дерев'яні вікна та двері, а також різьблені дерев'яні орнаменти. Багато з цих будинків збереглися до наших днів і досі використовуються місцевими жителями.

Однією з головних визначних пам'яток села є середньовічна оборонна церква, яка датується XV століттям. Цей храм  має унікальні архітектурні деталі та вишукані фрески, які збереглися до наших днів.

Невелика церква в Данеші була побудована в 1506 році в стилі пізньої готики , без вежі і була спочатку присвячена святому Діонісію. Лише у 1927 р . її збудували в західній частині костелу разом із оборонними вежами.

Лише кілька залишків оригінальної огороженої стіни залишилися на південній стороні та невелика сторожова вежа.

 

Хогілаг - ще одна оборонна церква

Рухаючись у бік Сібіу, побачив на горизонті ще одну оборонну церкву. І вирішив заїхати. Виявилося, що село має назву Хогілаг (Hoghilag):

Євангельська церква у селі Хогілаг з'явилася у 1446 році і була присвячена святій Марії. Храмовий комплекс складається з церкви і оборонної дзвіниці:

Типова трансільванська забудова у Хогілагу:

 

Думбревень: замок і бароковий костел

Село Хогілаг майже зливається з містом Думбревень (Dumbrăveni). Я не знав, чи є в місті щось цікаве, але вирішив заїхати і подивитися. Виявилося, що у Думбревенах є замок, бароковий костел, ратуша та багато як австрійської, так і традиційної трансільванської архітектури.

У Думбревенах зберігся замок принца Міхая Апафі ІІ другої половини 17 ст.:

А ще - бароковий вірменський костел св.Єлизавети 1766 року:

 

Шарош-на-Тирнаві: справжній трансільванський колорит

Звернувши з траси Сігішоара - Сібіу і рухаючись у бік Бьєртану мою увагу привернули різнокольорові одноповерхові сільські будинки та замок із церквою, що розглядалися на пагорбі. Вирішив вийти з автівки і прогулятися на вершину пагорба.

По дорозі, що веде до церкви-фортеці, побачив дуже колоритні сільські будинки фіолетового та рожевого кольорів. Справжня екзотика!

Будівництво церкви-фортеці завершено в 1422 році і освячено посланцем Папи з Риму, Храм отримав ім'я Святої Олени та Святого Миколая. У 1483 році церква була укріплена п'ятьма оборонними вежами.

Церква-фортеця в усій красі!

Шарош-на-Тирнаві (Şaroş pe Târnave) насправді виявилося дуже бідним селом з переважно циганським населенням.

 

Бьертан - найбільша церква-замок Трансільванії

Після бідненьких трансільванських сіл Бьертан виглядав, як справжнє місто з охайними різнокольоровими будинками та міським благоустроєм.

Найцікавіше у Бьертані - це саксонська фортифікована церква, найбільша з усіх у Трансільванії. Вражаюча культова пам’ятка гармонійно поєднує готику з ренесансом, зах. складається з трьох огороджувальних стін з вежами та середньовічними бастіонами. Першу ділянку фортеці відносять до ХІІ ст. Нинішня церква була побудована в 1486-1524 роках у пізньо-готичному стилі.

Не дивно, що церкву-фортецю вирішили побудували найпотужнішою у Трансільванії, адже Бьєртан був резиденцією саксонського єпископату.

Забудова головної міської площі у Бьертані:

 

Прогулянка середньовічною Сігішоарою

З обіда продовжили знайомство із середньовічними вуличками Сігішоари. Ще з минулої подорожі 2014 року моєю найулюбленішою вуличкою Старого міста стала Strada Tâmplarilor (вулиця Столярів):

Маргаритка і яскраве середньовіччя Сігішоари:

Один з по-різдвяному прикрашених будинків по вул. Столярів:

Вуличка закінчується площею Шандора Петефі, на якій розташована оборонна вежа Turnul Cizmarilor (башта Шевців):

Цю башту настільки полюбила наша молодша донька Поліна, що лазила на неї щодня по 5 разів!

Вид з площі Шандора Петефі:

Вуличка Бастіонна (Strada Bastionului):

Міська ратуша:

Незважаючи на відсутність людей, екскурсійний паровозик возить гостей старим містом:

 

Бран - замок Дракули

Майже весь 3-й день провели у поїздці. Головною метою був замок Дракули Бран у однойменному містечку. Проробивши автомобільний шлях тривалістю у 3 години ми прибули у Бран, коли там йшла шалена злива. Довелось довго сидіти в машині. А коли злива закінчилася, бажання йти в замок вже не було. Тому обмежилися прогулянкою навколо замку у пошуку привабливих ракурсів.

Замок Бран – один з самих значущих і відомих в Європі пам’ятників середньовічної архітектури. Замок був збудований у 1212 році як фортеця на шляху, котрий проходив через ущелину Рукар-Бра, що перетинає Карпати. За одними джерелами замок був збудований на кошти місцевих мешканців, за іншими - на кошти асоціації купців.

Замок мав багато господарів за весь період своєї історії. Спочатку він був у володіннях господаря Мірчі Старого, а потім належав жителям Брашова і Габсбурзької Імперії. За переказами, тут ночував легендарний воєвода Влад Цепеш-Дракула в періоди своїх походів, а ліс, що оточує замок Бран, був улюбленим місцем полювання Цепеша. За іншою версією, його катували в підвалах замку турецькі вороги. Мабуть тому замок Бран і називають замком Дракули.

Повертаючись назад, зупинилися, щоб подивитися ще один вражаючий замок Трансільванії - Ришнов:

 

Брашов - центр Трансільванії

По дорозі назад у Сігішоару заїхали у Брашов (колишній Кронштадт). Якщо ви подорожуєте Трансільванією, то Брашов - найкраща база для мандрівок. Він знаходиться ніби в центрі середньовічного трансільванського трикутника. На північ - Сігішоара (батьківщина Дракули), на захід - Сібіу і Фегераш, на південь - замки РишновБран (замок Дракули), Пелеш та Пелишор, а поруч з Брашовим - декілька саксонських оборонних храмів (найцікавіші - Прежмер і Херман). Так що варто зупинитися в Брашові, щоб звідси здійснювати ці всі мандрівки.

Серце міста - площа Ринок (Консульська площа) з ратушею та старими будинками віком від середньовіччя до початку ХХ ст.:

Різдвяна ратуша:

Чорна церква, найвідоміша пам'ятка міста, спочатку була відома як церква Св. Марії. Побудована приблизно в 1380 році. Будівля була частково зруйнована після великої пожежі в 1689 р. Чорна церква - самий значуща пам'ятка готичної архітектури в Румунії.

Страда-Сфорії - найвужча вулиця Брашова (ширина 110-135 см), одна з найвужчих в Європі:

 

Сігішоара за межами Цитаделі

Наступного дня я прокинувся рано, щоб піднятися на пагорб і пошукати найгарніші види на Сігішоару.

Шукав довго, але врешті-решт знайшов точку біля цвинтаря, звідки відкривається чудова панорама Сігішоари:

Після сніданку ми пішли досліджувати місто за межами фортечних стін. Як не дивно, Сігішоара за межами Цитаделі ще яскравіша і привабливіша. Ми спустилися вуличкою Цитадельною (Stradela Cetății), що спускається від Годинникової вежі у Нижнє місто:

Вулиця  Цитадельна вся забудована середньовічними кольоровими одноповерховими будиночками:

Різдвяні прикраси вулиці Цитадельної:

Вулиця Цитадельна спускається до головної артерії Нижнього міста - площі Германа Оберта (Piața Hermann Oberth):

Ця частина міста була переважно забудована у австрійський період.

Найінстаграмніша вулиця Нижнього міста - Октавіана Гоги (Strada Octavian Goga). Це - пішохідна вуличка, прикрашена інсталяціями з парасольок, вінків та декоративних рослин:

Усі будинки тут мають яскраві кольори, які доповнюють новорічні прикраси:

Фасади деяких будинків мають розписи:

Киця на дерев'яному ганку з традиційним рушником:

Вулиця Октавіана Гоги вночі:

Вечеря в одній з традиційних кафешок:

 

Сібіу (Германштадт) - колишня столиця трансільванських саксонців

Передостанній  наш день у Трансільванії був присвячений СібіуСібіу - найбільш яскраве місто Трансільванії, яке до Другої світової війни було центром трансільванських саксонців. Зараз Сібіу є одним з найважливіших культурних центрів країни, зокрема у 2007 році місто було обрано культурною столицею Європи. У 2008 році журнал «Форбс» назвав місто восьмим «найбільш ідилічним місцем для життя» у Європі. Сібіу має величезний історичний центр, який складається з двох не схожих одну на одну частин - Верхнього і Нижнього міст. 

Основу Верхнього міста складають дві площі: Велика в Мала. Велика Площа - колись центр фортеці, тепер магніт для туристів. З масштабними розмірами, (довжина 143 метрів і 93 метрів ширина) площа покрита сучасним булижником і декорована двома зовсім криницями: одна з них середньовічна, друга - сучасний фонтан, який чудово вписується в навколишнє оточення, завдяки простоті і унікальності - вода просто бризкає із землі.

Велика площа вперше документально згадана в 1411 році, як зерновий ринок. Середньовічний дух домінує і зараз, навіть незважаючи на присутність пізніших стилів бароко і ар-нуво. Так, нові стилі залишили свій відбиток, але середньовічне обличчя міста не загубилася, а красиві нові напрями, що з'явилися, в архітектурі тільки додатково гармонійно прикрасили вигляд міста.

Велику та Малу площі розділяють римо-католицький собор та ратуша з консульською вежею:

В середні віки Мала Площа призначалася для торгівлі. Тут ремісники продавали свої вироби. Тому і будинки на Малій Площі відрізняються. Головна архітектурна характеристика будинків - це лоджії на першому поверсі, склепінчасті і напіввідкриті в бік площі, з напівциркулярними арками стовпами. У цих просторах і пропонувалися товари. Будівлі Малої площі належать до XIV - XVI століть і в них знаходилися майстерні ремісників міста.

Символом Сібіу є саксонська лютеранська церква Св. Марії, шпиль якої заввишки 73,34 метри піднімається над усім містом. 

Церква знаходиться у верхній частині старого міста. Побудована на місці старої римської базиліки. Будівництво почалося ще в XIV столітті. У 1448 році із західного боку були прибудовані приміщення (т. н. ferula), використовувані нині для виставок і концертів.

Площа Альберта Хует (Piata Albert Huet) біля церкви:

Малу Площу і Площу Хует, де розташований головний храм міста, сполучає перший чавунний міст Румунії - Міст брехунів, 1859 року. Говорять що під вагою неправдивих слів міст може обрушитися. На цьому мосту пари обіцяють собі вічну любов, а якщо хтось брехатиме те з'явиться тріщина або навіть міст обрушиться. Напевно тому весільні прогулянки жениха і нареченої починаються на цьому мосту. 

По інших версіях, з цього моста скидали купців які обманювали покупців. Міст брехунів розділяє Нижнє Місто і Верхнє Місто.

Вид з Моста Брехунів на Strada Ocnei, що веде до Нижнього міста:

Strada Ocnei та будиночки Нижнього міста:

В основному, Нижнє місто - це старі обшарпані одно-двоповерхові будинки під черепичними дахами:

Фішка старого Сібіу - це оці незвичайні ліхтарики:

Полінка вирішила відпочити на середньовічних вуличках Сібіу:

Саксонські "будинки з очима":

По дорозі назад до Сігішоари заїхали подивитися ще одну фортифіковану саксонську церкву у селі Аксенте-Север:

 

Дорога додому через Карпати

З Сігішоари до Сучави їхали майже цілий день, оскільки по дорозі робили багато зупинок у цікавих місцях. Перша зупинка була в Георгенах, які ми раніше проїжджали на шляху до Трансільванії.

Найгарніша і найпримітніша споруда Георген - це ратуша. Вона створена в угорському стилі ймовірно на початку ХХ століття. Якщо придивитися, до нагадує будівлю "Золота пава" у Береговому.

В цій будівлі - ресторан угорської кухні. Не зважаючи на обід, крім нас там нікого не було.

Одна з центральних вулиць міста - Кошута Лайоша. Асфальтове покриття - як після бомбардування:

За Георгенами дорога піднімається на перевал. Тут закінчується історична Трансільванія і починається історична Молдова. Нарешті, побачили довгоочікуваний сніг!

Маленька Поліна була дуже задоволена, що погралася у снігу:

Переж ущелиною Біказ з під хмар виринає висока скеля, яка помітно виділяється поміж інших. Це - гора Сухардул Мік (1345 м).

За горою - величезне озеро Лаку Рошу, або "Червоне озеро". Це - найбільше гірське озеро Румунії. Воно знаходиться на висоті 976 метрів.

Озеро ще називають "озером-вбивцею". За переказами раніше на місці озера було пасовище, там пастухи пасли стада овець. Одного разу налетіла страшна гроза, почалася злива, пастухи поховалися, хто де міг. Грім, блискавки, струс землі - врятуватися не вдалося нікому. А на ранок на місці річкової долини виявилося озеро. Багато людей і тварин загинуло, і води озера були забарвлені їхньою кров'ю.

Засніжені Карпати за озером:

Знову ущелина Біказ:

На під'їзді до міста Петра-Нямц зупинилися на озері Пингераць.

На озері - багато лебедів.

А ще ми потрапили на захід сонця за озером.

Попередня стаття
Сігішоара: яскрава і порожня площа Цитаделі
Наступна стаття
Сігішоара: середньовічні вулички всередині Цитаделі