Дамаск

До війни Дамаск був справжньою перлиною Близького Сходу. За декілька років громадянської війни в Сирії він перетворився з раю на пекло. На середньовічні вузькі вулочки із середньовічними архітектурними пам'ятки, де з ранку до ночі за копійки можна було насолоджуватися свіжовижатими соками, екзотичними фруктами, смачною східною їжею та курінням кальяну, зараз майже щодня падають до сотні снарядів. Центр Дамаска і урядові квартали продовжує контролювати офіційна сирійська влада на чолі з президентом Башаром аль-Асадом, південні та східні передмістя - воєнізована опозиція.

До Дамаску я приїхав з Алеппо. Їзда в сирійських автобусах була справжнім раєм: кондиціонери, звукоізоляція, м'яка їзда на великій швидкості, безкоштовні напої і снеки. І це все - за 2,5 долларів на за 5 годин поїздки майже через всю країну.

З автовокзалу узяв таксі і поїхав на одну з центральних площ Дамаску - Аль-Марджи (площа Полеглих) у пошуках готелю. Готель знайшов хвилин за 15. Їх там було дуже багато, і усі вони були приблизно однаковими. Номер коштував 7 доларів в добу. Поруч головні принади Дамаску - Старе місто, мечеть Омейядов і Цитадель.

Розташувавшись в готелі, відразу ж пішов зі своїми корейськими друзями гуляти старим містом. По дорозі багато їлиі пили: їжа і усе інше в Сирії коштувала просто смішних, символічних грошей.

Шлях до однієї з найголовніших святинь ісламу і християнства - мечеті Омейядів лежить через знаменитий дамаський базар Аль-Хамідія. Цей ринок вважається найбільшим у світі, еталоном східного базару. Тут є все. Ціни невисокі, але значно вище, ніж в інших містах Сирії. Але треба торгуватися. Тут не намахують туристів так, як в Єгипті. Практично завжди мені вдавалося скинути ціну в 2 і більше разів.

Велика мечеть або мечеть Омейядів, що розташована в Старому місті Дамаска - одна з найбільших та найдавніших мечетей у світі, збудована у XІІ столітті. Спочатку на її місці був арамейський храм бога Хадада, потім — Юпітера Дамаського. Пізніше він перетворився на візантійську базиліку Святого Захарія, потім — на церкву Святого Іоанна Хрестителя й, нарешті, на мечеть. Деякий час християни й мусульмани молилися там разом. Так тривало 70 років. Але 708 року каліф Аль-Валід ібн Абд аль-Малік конфіскував храм, дозволивши християнам побудувати декілька церков та повернув забрані раніше. Мечеть Омейядів — єдина, де збережено християнську мозаїку, а також відомі фрески з сонячної «смальти», які було виготовлено за тією ж технологією, що й мозаїки Равенни.

У мечеті розташована каплиця святого Іоанна Хрестителя (пророк Ях'я в ісламській традиції), де зберігається голова святого.

В окремому приміщенні при мечеті зберігаються волосина з бороди пророка Мухамеда та голова Хусейна — сина четвертого «праведного» пророка Алі, зятя пророка Мухамеда.

Власне, голова Хусейна:

У мечеті кожен займається, чим хоче: хтось спить, хтось просто відпочиває, сидячи на килимі, хтось молиться, хтось читає Коран. Головне - знімати взуття при вході. Вхід до мечеті для немусульман на той час коштував 1 долар.

Поблизу розташований мавзолей Салах ад-Діна:

Після мечеті Омейядов пішли гуляти по Старому місту. Тут все також, як і було 2000 років тому : ті ж будинки, ті ж вузенькі вулички. Практично усе місто є великим східним базаром. Ми погуляли по центральній вулиці Старого міста - Аш-Шарія Медхат Паша. Ця вулиця у Біблії називається Прямою. Знаменита тим, що саме тут Ісус призвав і зробив своїм послідовником одного з найстрашніших гонителів християн - Савла, який зараз відомий нам, як апостол Павло. Саме завдяки цій людині християнство і поширилося в Європі і Азії.

На вулиці Прямій є каплиця Святого Апостола Павла. За єврейським звичаєм молодий Савло — Павло (апостол) успадкував від свого батька римське громадянство, був ревним гонителем ранніх християн. Але під час своєї подорожі до Дамаску мав видіння Христа, після чого став невтомним апостолом християнства. Опівдні в дорозі його несподівано осяяло світло з неба. Він упав на землю і почув небесний голос: «Савле, Савле, чому ти мене переслідуєш?». На що Савло сказав: «Хто ти, Господи?». Й почув відповідь: «Я Ісус, що його ти переслідуєш. Встань же та йди в місто і тобі скажуть, що маєш робити». Здивованого й осліпленого Савла привели в Дамаск, де після зустрічі з учнем Христа Ананієм він прозрів, а той сказав: «Бог отців наших вибрав тебе, щоб ти волю його зрозумів і щоб бачив ти Праведника, і почув голос із уст Його. Бо будеш ти свідком Йому перед усіма людьми…»

Неподалік розташований будинок Ананії - іудея-християнина з Дамаска, одного з числа сімдесяти апостолів, єпископа Дамаського і священномученика. Ананії Бог у видінні відкрив свій промисел про Савла, який до цього був жорстоким гонителем християн, а тепер зробилися вибраним знаряддям Божим, і він, відвідавши Савла, що тоді був сліпим, в Дамаску, покладанням на нього своїх рук повернув йому зір, хрестив і ввів у суспільство віруючих з ім'ям Павло.

Коли стемніло, ми вирішили познайомитися з ще однією пам'яткою Дамаску - горою Касьюн. Гора ця височіє над Дамаском і з неї видно усе місто. Добратися туди можна лише на таксі. На горі багато кафе і ресторанів, але ціни в них в середньому в 4 рази вище, ніж в Дамаску. По дорозі на гору розташована резиденція президента Сирії Башара аль-Асада.

Вид на Дамаск з гори Касьюн (фото з Вікіпедії):

Але Касьюн знаменитий, передусім, не ресторанами, а тим, що за легендою саме тут сталося перше в історії людства вбивство: тут Каїн убив Авеля. Сталося це біля так званої печери Першої Крові, яку ми і відправилися шукати з корейцем. Природно, після другої години пошуків в темряві ми нічого не знайшли, а тільки заблукали, опинившись у військовій зоні, куди і наближатися нікому не можна. Коли ми вибралися з цієї самої зони, то побачили напис "STOP! Military Zone. No entry, no camera"! У місто добралися також на таксі. Перед сном ще зашли в шинок покурити кальян.

===============================================================================

Другий мій візит до Дамаску був після повернення з Лівану. Коли прийшов на автовокзал Шарль Хелу в Бейруті, виявилось, що найближчий автобус на Дамаск йде лише через 2 години. Та зате за годину відходив автобус в інше сирійське місто - Алеппо (по-арабськи Халеб). Впродовж усієї цієї години товстий зазивала біля квиткової каси без перерви кричав, зазиваючи людей на цей автобус:
- Халяб, Халяб, Халяб! Іля Халяб! Іля Халяб! Іля Халяб!
Коли до автовокзалу хтось підходив, він підбігав до цього людина і запитувала:
- Халяб!?
Потім до цього мужика приєдналися ще двоє: якийсь мужик європейського виду, але з бородою, і якийсь хлопець років 12, але вже з вусами. Обоє вони ходили туди-сюди по автовокзалу і кричали:
Халяб! Халяб! Халяб! Халяб! Халяб! Халяб! Халяб! Халяб! Халяб!
Нарешті підійшло маршрутне таксі на Дамаск. Коштувало воно всього 5 доларів.
З Лівану випустили нормально. Тільки запитали, в якому готелі я жив і записали в мою міграційну картку його назву. На сирійській межі мій паспорт хвилин 5 розглядали і вирішували, давати мені візу або не давати. Цікаво було б дізнатися, що б було, якби вирішили не давати: з Лівану можна виїхати тільки в Сирію, більше нікуди. Нарешті, після питання "Чого це він катається туди-сюди", мені поставили візу за 36 доларів. При цьому було багато питань: навіщо їдеш в Сирію, скільки днів будеш в Сирії, в яких містах будеш, в яких готелях житимеш? і так далі.

У півночі вже був в Дамаску на автостанції "Барамке". Готель знайшов відразу ж. Цього разу це був досить пристойний готель "Аль-Захраа" за 10 доларів сингл із зручностями в номері.

Вид з готелю:

Незабаром зустрілися із моєю знайомою Юлею з Москви біля ринку "Аль-Хамідія". Походили по ринку у пошуках сувенірів, відвідали мечеть Омейядов і погуляли по Старому місту. Увечері зустрілися зі знайомим Юлі, і він повіз нас в кафе. Там я, нарешті, спробував справжнього сирійського пива "Барада": на дно келиха наливається 50 грамів соку вичавленого лимона, потім - пиво. І усе це ще солиться сіллю. Досить смачно. Звідти поїхали на гору Касьюн і теж засіли там в кафе покурити кальян і попити каву.

===============================================================================

Втретє в Дамаску був після повернення зі сходу Сирії - Дейр-ез-Зору і Пальміри. Ще за сніданком у Пальмірі познайомився з дівчиною з Бельгії на ім'я Хільда. Вона заїхала в Сирію після подорожі по Ірану. За її словами, Іран ще цікавіша країна, ніж Сирія, і люди там теж чудові.

Поснідавши, ми поїхали знову в Дамаск. Оселився в готелі "Наджмет Аш-Шарк". Широко рекламований бюджетний готель для бекпекерів та інших вільних мандрівників виявився справжньою дірою, де жити було огидно.

Оскільки Хільда була в Дамаску перший раз, а я вже третій раз, довелося працювати у неї гідом і показувати їй Дамаск. Полазили по мечеті Омейядів, старому місту, зайшли в церкви Св. Павла і Ананії. Увечері гуляли по новому місту.

Треба звернути увагу на те, що з 5 жовтня у мусульман настав священний місяць Рамадан. Звичайно, це не могло не позначитися на мені. Усе спиртне митєво зникло з магазинів і більшості ресторанів. У світлий час доби заборонено пити (навіть воду), приймати їжу, палити і займатися сексом. Продуктові крамниці і забігайлівки теж не працюють. Зате увечері неможливо знайти місце в кафе або ресторані - усі жеруть, заздалегідь займаючи місця. З настанням темряви (17.30) усі міста вимирають: закривається все. Люди сидять по будинках їдять або моляться в мечетях. На вулицях немає нікого, і машин теж немає. Зате годині в 9 вечора народ починає виповзати на вулиці. У 10 вечора місто вже повне: народ гуляє, ходить магазинами, ресторанами, вулиці забиті людьми, що палять кальян.

Ще один момент, який трохи заважає жити в арабських країнах, це "намази" (молитви, що проводяться п'ять раз на день. Перший з них починається в 4 ранку. З мінарета кожної мечеті перед намазом кричить спеціальний дядько - муедзин. Враховуючи те, що мечеть розташовується в кожному кварталі, звук стоїть на усе місто. У 4 ранку по-любому прокидаєшся. А під час Рамадана взагалі Коран читається муедзином мало не цілий день. Спати увечері і уранці практично неможливо.

Останній день перебування в Дамаску я присвятив прогулянці по місту. Спочатку зайшов до Міністерства внутрішніх справ Сирії, що б отримати спеціальний папірець, який називається re-entry permit. Потрібна вона мені була для того, щоб повернутися без проблем назад в Сирію з Йорданії. Річ у тому, що Сирія мені сподобалася настільки, що я вирішив назад повертатися теж через неї, а потім через Туреччину.
У Міністерстві на другому поверсі працював лише один кабінет. У цьому кабінеті декілька чиновників, склавши ноги на стіл, про щось балакали. Я увійшов до кабінету і пояснив їм нормальною англійською мовою, що я від них хочу. Англійський трохи знав тільки один чиновник. Вони довго розглядали мій паспорт і не могли зрозуміти, чого ж я від них хочу. Коли нарешті зрозуміли, відправили мене до одного з кабінетів:
- Йди туди, там тобі усі зроблять.
Двері цього кабінету виявилися закритими. Я повернувся назад і повідомив їх про це.
- А, точно! Їх сьогодні немає. Приходь післязавтра. І якщо на те буде воля Аллаха, вони будуть післязавтра.
Природно, післязавтра я приходити вже не збирався, тобто завтра від'їжджав в Амман. Йдучи, я запитав:
- Ну, ви хоч пустите мене назад в Сирію?
- Не знаю, мій друг, не знаю.

Після цього я практично весь день гуляв по Дамаску. Пройшов пішки усього, напевно, кілометрів 20. Яке все ж красиве і добре місто! Почуваєш себе тут, як вдома. Ось би залишитися тут жити!

Саме такі враження були від Дамаска до початку громадянської війни...

Коментарі

На 4-й фотці Славута-таксі, ггг.

Там 70% машин - це Славута-таксі :)

Реально Славута )