Південна Америка від Антарктики до джунглів. Частина 2: Аргентинська Патагонія. Льодовик Періто-Морено і Фітцрой

Попередня стаття
Паласіо Бароло - шедевр архітектури Буенос-Айреса
Наступна стаття
Водоспади Ігуасу з боку Бразилії

Частина 2: Аргентинська Патагонія. Льодовик Періто-Морено і Фітцрой

Південна Америка від Антарктики до джунглів (частина 2)  

Початок - тут

Минулого разу я розповів про прелюдію нашої 23-денної подорожі: столицю Аргентини Буенос-Айрес та Вогняну Землю, яку традиційно вважають "Краєм Світу". Нагадаю, що разом з командою з 11 українських мандрівників ми проїхалися 5 країнами Південної Америки від Антарктики до Ріо-де-Жанейро. Під час цієї подорожі ми отримали неймовірні враження: насолоджувалися незайманою арктичною природою, льодовиками, айсбергами, монументальним Андами, спостерігали за пінгвінами і морськими левами. Ми ловили веселки у неперевершених водоспадах Ігуасу, завітали в малопопулярні Уругвай і Парагвай, побували на двох карнавалах - в Ріо-де-Жанейро та Монтевідео. 

Група українських мандрівників в Патагонії  

Вершиною подорожі та її головною метою була Патагонія - край пампасів, льодовиків, бірюзових лагун, баштоподібних гір, кондорів і гуанако. Для більшості, Патагонія - це "Діти капітана Гранта" Жюль Верна, хоча насправді оспівана ним частина Патагонії знаходиться набагато північніше. Та ж частина, яку відвідали ми - набагато суворіша і одночасно, захоплююча. Сьогодні - про неї.

Льодовик Періто-Морено в Патагонії    

Ель-Калафате: тут починається знайомство із Патагонією

Сонячним вечором наш літак приземлився у головному аеропорті Патагонії - Команданте Армандо Тола біля міста Ель-Калафате. Місто є центром туризму Південної Патагонії і названо на честь найбільш розповсюдженої у цій місцині ягоди - калафате. Між іншим калафате - смачна штука, яка проростає по усій Патагонії. Усе своє перебування тут ми насолоджувалися, зриваючи ці маленькі ягідки темно-синього кольору. Щоправда, це заняття не з простих: усі кущі калафате обліплені гострими колючками. І весь процес збирання ягід перетворюється на непросту, іноді болючу атракцію. Зате насолода неймовірна!

Ягода Калафате  

А що ж саме містечко Калафате? По великому рахунку, все, що тут можна робити - це використовувати його як базу для подорожей Патагонією. А ще - сидіти довгими вечорами у місцевих париллах (стейк-ресторанах), смакуючи величезні порції страв з різноманітного м'яса. Серед усіх його видів неодмінно треба спробувати м'ясо гуанако - головної тварини Патагонії.

М'ясо гуанако  

Чим ще зайнятися у Ель-Калафате? Можна, наприклад, сходити на беріг озера Аргентино і подивитися на захід сонця:

Захід сонця в Ель-Калафате, Патагонія  

А ще біля містечка, на березі того ж озера, є природний резерват - лагуна Німез. Вона буде цікаво усім, хто любить спостерігати за птахами. Гуляючи по дерев'яним стежкам між невеликим озерцями, можна зблизька побачити багато різноманітних птахів. Якщо пощастить, то побачите фламінго. Нам пощастило.

Лагуна Німез в Ель-Калафате, Патагонія    

Льодовик Періто-Морено

Між іншим, нам щастило протягом усієї нашої подорожі. Особливо з погодою. Хто був у Патагонії, добре знає, що навіть влітку там сильний вітер, хмарність, дощі і навіть сніг. Нас майже скрізь супроводжувало сонечко. Коли ми приїхали на льодовик Періто-Морено, то місцеві гіди казали, що така сонячна погода, як сьогодні, лише вдруге за все літо!

Льодовик Періто-Морено в Патагонії  

Нас чекало must-see Патагонії - найкрасивіший льодовик в світі Періто Морено! З ранку автобус забрав нас з готелю і відвез до національного парку Лос-Гласьярес. Від Ель-Калафате до льодовика - близько 80 кілометрів. А по дорозі ми ще роздивлялися Анди з оглядових майданчиків на березі озера Аргентино.

Анди в Патагонії  

На пристані Bajo las Sombras на березі озера Ріко ми сіли на кораблик і поплили у бік льодовика. Враження при перiому побаченні - просто wow! Уявіть собі, як це бачити льодовик не просто з оглядового майданчика, а пропливати біля його стінки, дивлячись на усю цю велич знизу!

Льодовик Періто-Морено в Патагонії  

Тепер трохи про сам льодовик. Якби Періто-Морено було єдиною цікавинкою Патагонії, вже заради неї варто летіти на інший кінець світу. Думаю, що не помилюся, якщо скажу що це - найкрасивіший льодовик у світі. Звичайно, що в сусідній Антарктиді чи у Гренландії є льодовики побільше, але цей точно може конкурувати з ними по красі і доступності.

Льодовик Періто-Морено в Патагонії  

Його висота значно більша за 9-поверховий будинок: 60 метрів, і це лише над поверхнею! А товщина язика - 5 кілометрів. Але те, що ми бачимо - це лише його маленька частина. Сам льодовик має площу 250 кв. км. Він рухається із швидкістю 2 метри в день, або близько 700 метрів в рік.

Льодовик Періто-Морено в Патагонії Льодовик Періто-Морено в Патагонії

 

Віскі з 100000-річним льодом

Побачити таке диво природи - це замало. Його треба відчути, до нього треба доторкнутися! А для цього треба залізти на льодовик і побродити по ньому. Усі охочі можуть це зробити. Компанія Hielo&Adventura пропонує трекінги по льоду Періто-Морено з Ель-Калафате. Після короткого інструктажу всім видають шоломи, а на взуття одягають альпіністські кішки.

Льодовик Періто-Морено в Патагонії  

Трекінг триває близько півтори години. Спочатку в кішках відчуваєш себе незвично, але прошедши в них метрів 100, швидко звикаєш. Маршрут побудований так, що постійно можна спостерігати якісь утворення льодовика: тріщини, вершини, лагуни. До речі, діставати фотоапарат чи телефон для фотографування без дозволу гіда не можна, оскільки це небезпечно. Помилка і неуважність може вартувати якщо не життя, то серйозною травми. Тому фото дозволяють робити лише під час зупинок, які трапляються кожні метрів 200.

Льодовик Періто-Морено в Патагонії  

Апогеєм пригод на льодовику буде склянка віскі для кожного підкорювача Періто-Морено з льодом віком у багато тисячоліть!

Віскі на льодовику Періто-Морено в Патагонії Віскі на льодовику Періто-Морено в Патагонії    

Найфотогенічніший льодовик у світі

Але це ще не кінець. Найкращі види на Періто-Морено чекають на нас з оглядових майданчиків, куди туристів везуть після трекінгу спочатку на кораблику, а потім - автобусом. З майданчиків відкриваються настільки зворушливі вигляди на льодовик, що іноді ти не можеш зрозуміти: чи то реальність, чи то сон.

Льодовик Періто-Морено в Патагонії

Кожні пару десятків хвилин від льодовика відколюються величезні шматки льоду, створюючи дивовижне видовище і гучний гуркіт.

Льодовик Періто-Морено в Патагонії  

Невеликі айсберги, що відкололися від Періто-Морено, плавають у льодовиковій лагуні:

Льодовик Періто-Морено в Патагонії  

Навколо - десятки кілометрів льоду, а за ними - величні Анди! Льодовик Періто-Морено в Патагонії

Льодовик Періто-Морено в Патагонії    

Ель-Чальтен - столиця трекінгу

Ранок наступного дня ми провели гуляючи лагуною Німез і спостерігаючи за фламінго та іншими птахами. А в обід поїхали автобусом у поселення Ель-Чальтен, яке лежить у підніжжя найпривабливішої частини Патагонських Анд. Міжміські автобуси - вершина зручності і комфортності. Відчуття кайфу від поїздки надавали види Анд з панорамних вікон автобуса.

 Поселення Ель-Чальтен вважається аргентинською столицею трекінга. Воно виникло не так давно: лише у 1985 році. Але вже у 2014 році Lonely Planet визначив Ель-Чальтен, як друге місто у світі, варте відвідання. Коли сюди потрапляєш, то стає зрозуміло чому. Містечко, забудоване одно-двох поверховими будиночками, лежить у долині однойменної річки. А з усіх боків його оточують неймовірної краси Анди. Над Ель-Чальтеном височіє найвідоміша гора аргентинської Патагонії - Фітцрой.

Містечко Ель-Чальтен в Патагонії  

З Ель-Чальтену починаються багаточисленні піші маршрути національним парком Лос Гласьярес. До речі, відвідання цієї частини парку є для всіх безкоштовною, на відміну від району льодовика Періто-Морено та парків чилійської Патагонії. Але попри це, тут - повне піклування про туристів і будь-який сервіс і інфраструктура на вищому рівні. Перед заїздом у містечко автобус заїжджає до офісу національного парку, де всім проводять інструктаж, пояснюють правила для гірських походів та безкоштовно роздають карти околиць з маршрутами для трекінгів.

Льодовик Piedras Blancas в Патагонії  

Ми вибрали найпопулярніший трекінговий маршрут до лагуни De los Tres, що у підніжжя гори Фітцрой. Його довжина в один бік від Ель-Чальтена - близько 11 кілометрів. Такий похід, фактично. займає повний світловий день. Частина нашої команди не лише подолала цей доволі складний трек, а ми це й примудрилися охопити 2 інших невеликих трекінгових маршрути. Всього в цей день ми пройшли близько 37 кілометрів підйомів і спусків.

В'їзд в національний парк Лос Гласьярес в Патагонії    

Фітцрой: трекінг до культового місця Патагонії

6:00 ранку, на вулиці ще темно, а ми вже вирушаємо в трек до підніжжя Фітцроя. 2 кілометри йдемо по Ель-Чальтену, насолоджуючись сплячим містечком. За поселенням починається невеликий підйом. І за пару десятків хвилин ми вже на оглядовому майданчику, з якого весь Ель-Чальтен як на долоні.

Панорама Ель-Чальтена на світанку

Ще трохи легкого підйому, і ми опиняємося на роздоріжжі: дорога ліворуч веде до лагуни Капрі, а праворуч - до першого оглядового майданчика на Фітцрой. Обидві стежки пізніше з'єднуються в одному місці і ведуть до лагуни Де Лос Трес. Ми вибрали другий варіант. І за декілька хвилин вже насолоджувалися першими видами Фітцрою на світанку!

Гора Фітцрой в Патагонії  

 

Як же нам пощастило із погодою! Багато подорожуючих Патагонією навіть влітку можуть чекати декілька днів, щоб побачити Фітцрой, адже левову частину часу він затягнутий хмарами. Ми ж насолоджувалися Фітцроєм і навколишніми горами з ранку до вечора щодня, поки знаходилися в Ель-Чальтені і його околицях.

Гора Фітцрой в Патагонії  

Більше того, вітер був настільки легким, що Фітцрой віддзеркалювався у льодовикових озерах, підсилюючи відчуття того, що мрії збулися.

Гора Фітцрой в Патагонії  

Далі більшість шляху дорога була майже рівною і проходила уздовж гірської річки. Фотоапарат доводилося діставати щохвилини. Пейзаж щомиті змінювався. Але кожний вид був на мільйон доларів!

Гора Фітцрой в Патагонії  

Останній кілометр був найскладнішим. Це був різкий підйом вгору амплітудою майже 500 метрів. Він показався нам довжиною у вічність і дався нам не легко. Але ж ми знали, що чекає нас нагорі!

Гора Фітцрой і лагуна Де Лос Трес в Патагонії  

І ми не помилилися! Ось вона, лагуна Де лос Трес і Фітцрой на її фоні - найкультовіше місце аргентинської Патагонії!

Гора Фітцрой і лагуна Де Лос Трес в Патагонії   Лагуна Де Лос Трес в Патагонії  

Ми кинулися влаштовувати фотосесію Фітцроя і себе у різних ракурсах. І не дарма! Бо вже за паху хвилин погода різко змінилася. +25 вмить перетворилися на дикий холод, вітер став буквально зносити з ніг і полив дощ. А ФІтцрой затягнуло хмарами. Ми знали, що така погода - це невід'ємна частина вражень від Патагонії. Тому навіть у цей момент отримували кайф!

Гора Фітцрой і лагуна Де Лос Трес в Патагонії    

Одного Фітцрою було замало

Поки більшість туристів на березі лагуни чекали, поки закінчиться дощ, найактивніші з нас пішли досліджувати околиці. Вже за декілька хвилин ми знайшли дуже мальовничий водоспад!

Водоспад в Патагонії

  За водоспадом відкрилася ще одне неймовірне озеро - лагуна Sucia, яка здалася нам ще крутішою за лагуну De Los Tres.

Лагуна Sucia в Патагонії  

Вже далеко на південь і був час повертатися в Ель-Чальтен. Але відчайдушним учасниками нашої експедиції цього було замало. Ми вирішили зробити ще один невеликий трек до  льодовика Piedras Blancas та однойменного озера. Для цього, спустивши з лагуни Де Лос Трес у долину, треба звернули наліво за вказівником "Sendero Piedras Blancas".

Птахи Патагонії  

Йти від вказівника до оглядового майданчика з видом на льодовик Piedras Blancas недовго - всього 2,2 км в один бік. На цьому маршруті взагалі немає людей, тому можна відчути себе наодинці із суворою природою Патагонії. Дорогою можна роздивлятися льодовик і Фітцрой (він тоді вже почав з'являтися з під хмар) з різних ракурсів.

Льодовик Piedras Blancas в Патагонії  

Але найкращий вид на Педрас Бланкас - на головному оглядовому майданчику - Mirador Piedras Blancas:

Льодовик та лагуна Piedras Blancas в Патагонії

Ще один невеликий трек, який ми здійснили цього дня, це похід до лагуни Madre. Поворот на неї знаходиться біля дерев'яного мостику через струмок Chorillo del Salto. Стежка називається Sendero Madre e Hija. Вода веде уздовж струмка, плавно переходячи у ліс і згодом виводить у долину лагуни Madre з видами на Фітцрой.

Гора Фітцрой в Патагонії  

Дорога назад була набагато легшою. Ми поверталися іншим шляхом, щоб відвідати лагуну Капрі. Яким же кайфом було помочити ноги в холодних водах лагуни після 30-кілометрового походу!

Лагуна Капрі в Патагонії  

Останній мірадор (оглядовий майданчик) на сьогодні: вид на долину річки Ель-Чальтен:

Долина річки Чальтен в Патагонії  

Додому повернулися вже після 7 вечора. Стомлені, але неймовірно задоволені. Цього для ми подолали 37 кілометрів! Ввечері - традиційна вечеря в одному з місцевих ресторанчиків Ель-Чальтену: м'ясо, м'ясо і ще раз м'ясо! Стейки і різноманітні м'ясні блюда - неодмінний атрибут Патагонії та усієї Аргентини.

Кухня Патагонії    

Околиці Ель-Чальтену: види на Фітцрой без туристів

Наступного дня в обід ми мали повертатися автобусом в Ель-Калафате. З ранку в нас ще було півдня, які ми, звичайно, використали з користю. Поснідавши рано з ранку в одній з кав'ярень смачною місцевою перепічкою, ми пішли досліджувати околиці Ель-Чальтена. Крім традиційних трекінгових маршрутів, якими користується більшість туристів, на південь від поселення є декілька гарних оглядових майданчиків. Види з них відкриваються нічим не гірше, ніж з мірадорів на шляху до лагуни Де Лос Трес. Але йти до них зовсім недалеко: в межах однієї години.

Панорама Ель-Чальтена з мірадора Кондор, Патагонія  

Найближчий до Ель-Чальтену оглядовий майданчик - це мірадор Кондор (Mirador De Los Condores). Стерка туди починається від офісу національного парку. Насправді, це є два оглядових майданчики - нижній і верхній. З обох відкриваються просто фантастичні на долину Ель-Чальтена, Фітцрой та навколишні гори.

Мірадор Кондор, Патагонія  

Ще близько 1,5 кілометри на південь є ще один майданчик - Miradior Las Aguilas. З нього добре видно озеро Ведьма - найбільшу водойму Патагонії.

Вид на лагуну Ведьма в Патагонії  

Дуже класні види на Фітцрой і Анди відкриваються з дороги, що веде в Ель-Чальтен з Ель-Калафате. Для цього треба спуститися в долину в пройти по дорозі в напрямку від містечка декілька кілометрів.

Патагоніські Анди  

Важко було повірити в те, що мрія побачити Патагонію у всій красі збулася! Було відчуття, що це все - сон, що такої краси в світі не існувати! Але це ще не кінець!

Льодовик Періто-Морено в Патагонії  

Це була лише половина Патагонії - її аргентинська частина. Сьогодні ми повертаємося в Ель-Калафате, а завтра з ранку їдемо в Чилі: досліджувати край Анд, льодовиків і лагун з чилійського боку.  

Наші мандрівники про цю подорож

Особливо приємно отримувати такі надихаючи відгуки від учасників нашої експедиції:

Андрій, директор муніципального підприємства, Черкаси

:Андрій (Черкаси), Патагонія

Це була неймовірна поїздка до Латинської Америки. Я з Андрієм подорожую вдруге. Перший раз з ним поїхав до Центральної Африки.  Це була моя перша поїздка закордон та ще й в таке екзотичне і небезпечне місце. Але знаючи де був Андрій і скільки країн проїхав, страху зовсім не було. Другу ж мрію, а саме Патагонію побачив теж за його допомоги. Умови проживання були дуже, ну дуже хороші. Програма поїздки була дуже цікавою та насиченою, і різноманітною. Не було такого місця де не хотілося б зупинитися і понасолоджуватись природою. Хотілось постійно фотографувати і знімати відео.  Привіз багато емоцій та багацько неймовірних фотографій на згадку. Природа на стільки неймовірна і нереальна, що багато друзів, яким під час подорожі скидав фото, казали що це не реальне і такого не може бути. Хоч і не люблю робити селфі, але щоб доказати, що справді то не фотошоп, приходилось робити. Поїздка супер, організація супер, чекаю наступних подорожей!

 

Ольвія, дизайнер, Донецьк:

Ольвія (Донецк), Патагонія

На самому початку відгуку хочу подякувати Андрію за чудову і незабутню поїздку!!! З нетерпінням чекаю твої нові тури!!!
Наскільки легше подорожувати, коли ти не займаєшся сам підбором перельотів, стиоквок, готелів. Це реальний відпочинок. Спочатку планувала здійснити цю подорож самостійно, але у мене виходило дорожче. Окремо хочу відзначити постійний контакт Андрія з туристами, уважне і дбайливе ставлення ще задовго до самої подорожі. Це, однозначно, імпонує!! Жодної претензії до якості готелів (а їх було 9 !!!!), перельотів (незліченна кількість, навіть не порахую), трансферів!
Це просто гігантська організаторська робота!
Ну а тепер про Патагонію) Це одне з місць на Землі, обов'язкових для відвідання. Нереально красива природа, приголомшливі пейзажі, унікальний місцевий колорит!! Це подорож - справжнє перезавантаження для мозку!
Дивіться фото і збирайтеся у мандрівку!!!

 

Олександр і Олена, підприємці, Хмельницький:

 Олександр і Олена Павлюк (Патагонія)

Ця подорож нас надзвичайно вразила! Ми відвідали досі незнані країни, різноманітні по суті, квітучі, самобутні, з веселими, доброзичливими мешканцями. Ненадовго занурилися у життя дивовижних міст - Буенос-Айреса, Ушуайї, Монтевідео, Ріо-де-Жанейро, познайомилися з їх, відмінним від нашого, буттям та архітектурою. Піднялися на захмарні вершини патагонських Андів, ступили на віковічні льдовики Патагонії і доплили майже на край Світу, у фьорди та поселення, де побачили фантастичні краєвиди цнотливої, недоторканої Природи! Величезна подяка Андрію за незабутні враження, що ми отримали завдяки організованій ним мандрівці. Маю надію на те що й надалі братимемо участь у емоційно та інформаційно приголомшливих подорожах, організованих Andy Travel Club!

 

Андрій, комерційний директор DozoR Україна, Житомир:

Маю велике бажання, щоб людина, яка буде читати мій відгук переконалася в тому, що на Вогняну Землю та Патагонію, однозначно варто їхати. Відверто, подорож до Латинської Америки не була першою в переліку мрій де я би хотів побувати але тепер розумію, що дуже помилявся. Незабутня подорож в 23 дні, яка наповнена неймовірними враженнями і пригодами. Вся подорож була спланована так, що наступного дня ти отримуєш ще більше вражень, ніж в попередній. Такій собі МММ. Подорож з абсолютно різних локацій. Не встиг ти осягнути побачені простори і природу Краю Землі, як змінюється локація і усвідомлюєш, що піднімаєшся схилом, навколо казковий ліс з тваринами, які на тебе дивляться з не меншою цікавістю ніж ти на них. Ось вона вершина! Відкривається краєвид, який собі навіть уявити не міг, коли дивився на хребет з підніжжя. На вершині гори озера та водоспади, ти фотографуєш і не віриш, що фото справжнє. І ось наступний день, нові враження від картинки стіни величних льодовиків, а ти п’єш віскі з льодом якому 100000 років. Задаєш собі питання, невже це зі мною і я справді тут. Підсумовуючи - не вагайтесь ні хвилини, відкладайте справи та відправляйтесь в подорож. Бажаю гарних емоцій!

 ПРОДОВЖЕННЯ: Чилійська Патагонія. Пуерто-Наталес і національний парк Торрес дель Пайне         

Попередня стаття
Паласіо Бароло - шедевр архітектури Буенос-Айреса
Наступна стаття
Водоспади Ігуасу з боку Бразилії