Чернівці: Нижнє місто і єврейський штетл

Попередня стаття
Пирятин: козацький собор та Національний парк над Удаєм

Щоби зрозуміти Чернівці, варто починати не з парадних фасадів навколо ратуші та вулиці Ольги Кобилянської, а з долішньої низини між пагорбами, ближче до залізничного вокзалу - там, де зійшлися дороги і води і народилися перші квартали. Між Фонтанною площею, Старим Ринком і Турецькою криницею, на перехресті сьогоднішніх Шолом-Алейхема, Сагайдачного, Гагаріна та вулиці Синагоги, постало єврейське серце міста - Юденштадт, або штетл. Не ґетто, а відкритий, щільний світ божниць і хедерів, крамничок-«склепів» і заїздів, де будні гешефту змінював святковий ритм шабату. Наш маршрут починається саме тут - з історії нижнього міста та його єврейського всесвіту, щоб уже далі вийти на Фонтанну площу і простежити, як із цих вулиць виросли Чернівці.

У молдавсько-турецькі часи Чернівці радше скидались на велике село: хатини між пагорбами, городи і садки, ґрунтові вулиці без бруку та каналізації. Середмістя займало невелику низину та схили між теперішніми вулицями Головною (її найстарішим початком), Шолом-Алейхема, Синагоги (історична Synagogengasse, у ХХ ст. - Вільсона, за СРСР - Анрі Барбюса; нині ми повертаємо їй австрійську назву - вулиця Синагоги), П. Сагайдачного та Турецькою.

Ландшафт диктував і щоденні звички містян. Дощі і талі води перетворювали шляхи на багнисті потоки, що зносили балки, дошки, хатні пожитки і несли все це до урвища, знаного як Єврейський рів/яр (його ще звали Водяним ровом або Потоком). Біля сучасної Фонтанної площі міст з’єднував обидва береги яру на Головній. Воду приборкували роками: робили дерев’яні канави, ставили мости, укріплювали береги фашинами, насипали гравій, стелили широкі дерев’яні плити-тротуари. Лише з появою водогону та каналізації місто зітхнуло вільніше.

Послідовники Мойсея з’являються у містечку над Прутом ще в XV столітті - переважно ашкеназі, що втікали від переслідувань у католицьких країнах Заходу. До них згодом долучилися сефарди, вигнані з Іберії. В османську добу (після 1453-го та особливо після 1526-го) юдеї почувалися відносно безпечніше: мусульмани шанували пророка Мусу та дозволяли громадам жити своїм правом.

На початку XVIII століття в Чернівцях уже склалася базова інфраструктура юдейського життя: діяв хедер - початкова релігійна школа, збудована близько 1710 року і відновлена після спалення 1769-го; працював кагал - самоврядний орган громади, згаданий у 1727-му, що відповідав за адміністративно-фінансові, судові та виховні справи; існував і старий єврейський цвинтар у напрямку нинішньої вулиці Зеленої.

За входження до Австрії (1774) євреї становили відчутну частку населення міста і Буковини загалом. Обмеження на нерухомість зняли в 1864-му, а Конституція 1867 року зрівняла їх у правах із рештою підданих. На зламі століть євреї були вагомою опорою міської економіки та самоврядування: 1900 року в Чернівцях мешкало 21 587 юдеїв (32%). Важливо: на відміну від багатьох західноєвропейських міст, ґетто тут не існувало - у Чернівцях можна було селитися будь-де, хоча історичний центр тяжів саме до долішнього кварталу.

Найстаріший міський майдан - Фонтанна площа - виник довкола артезіанського джерела, відомого ще за молдавсько-турецьких часів. Саме воно зібрало перші квартали долішнього міста і довго живило навколишні двори та крамниці. У австрійський період джерело обмурували і облаштували фонтан, від якого площа і дістала назву - Springbrunnenplatz. Коли саме сформувався майдан, джерела не фіксують, але принаймні з 1775 року він уже існував.

У 1784 році Йозеф Мойшайн відкрив тут заїжджий двір із корчмою «Zum Goldenen Schiff» («Під Золотим Кораблем») - один із найперших готелів старих Чернівців. Заклад був таким популярним, що дав ім’я цілому кварталу. А наприкінці ХІХ століття, коли на площі Святого Хреста звели «Шіфу» («Будинок-корабель»), назва «корабель» мігрувала ще вище, підкреслюючи спадкоємність міської пам’яті.

Фонтан працював до 1894 року, поки під керівництвом пана Шумейки прокладали новий міський водогін - тоді його розібрали. Під час каналізаційних робіт на площі натрапили на велику кількість уламків кераміки XIII–XIV ст. - промовистий доказ того, що на той час міський осередок уже стояв на правому березі Прута, відступивши з лівобережних Ленківців.

У добу розквіту на майдані сходилося шість вулиць: Нижня Єврейська (Фонтанна; нині - Петра Сагайдачного), Синагоги (сьогодні з історичною назвою - вулиця Синагоги), Львівська/Вокзальна (нині - Гагаріна), Святої Трійці (нині - Б. Хмельницького), Верхня Єврейська (нині - Шолом-Алейхема) та Головна (Енценберґа–Головна). У сучасній тканині міста це радше вузол кількох перетинів, а геометричне «серце» старої площі відповідає перехрестю Сагайдачного × Шолом-Алейхема.

До 1940 року по периметру стояло шість кам’яниць і діяв єврейський шпиталь. Саме звідси виростали мережі шинків і заїздів: наприкінці XVIII століття в навколишніх кварталах працювало вже близько 15 корчем і понад два десятки заїжджих дворів із промовистими вивісками - «Під Золотою Рибкою», «Під Трьома Коронами», «Під Чорним Орлом», навіть «У Свинячому Кварталі». Сьогодні про юдейську історію цього місця нагадує пам’ятна табличка на одному з будинків довкола колишньої Фонтанної площі: під час гітлерівської окупації тут пролягав периметр єврейського ґетто.

Функціонально площа була головною розв’язкою долішнього міста. Від неї на південний схід тягнулася Фонтанна (нині - Сагайдачного) у бік площі Турецької криниці та далі - «дорога на Горечу», Селище, Маморницю і Ясси. На південь угору йшла дорога через Молою і Великі Кучурі на Сучаву та Семигород (Трансильванію) - згодом вона частково оформилася як Шолом-Алейхема і Головна. На північ від Фонтанної площі вужчала Єврейська (Жидівська), петляючи штетлом униз до броду/мосту через Прут - саме цією віссю на Старий Ринок прибували купці зі Снятина, Коломиї, Львова і далі з Європи.

Юденштадт розростався довкола Фонтанної площі, Старого Ринку та вулиці Синагоги - головної артерії кварталу. Це була серцевина старих Чернівців: приземкуваті одноповерхові кам’яниці з наївним ордерним декором, дворики-«колодязі», безліч крамничок-«склепів», корчем і заїжджих дворів, а також ремісничі майстерні - від годинникарів і різників до пекарів, шевців, кушнірів і пічників. Побут крутило навколо гешефту і синагоги.

Вулиця Синагоги, історичну назву якої місто нині повернуло, була серцем цього світу. Тут стояли найповажніші юдейські інституції; у кадастрі під № 41 і 41-А фігурували будинки Чернівецької єврейської релігійної громади. Перша, ще дерев’яна божниця на цій вулиці згоріла під час російсько-турецької війни 1769–1770 років, її відбудували і згодом звели муровану Велику синагогу. Поруч мешкали родини Гехлерів, Гольденбергів, Люфтінгерів, Шапіро, Крамерів, Оффенбергерів - інтернаціональний зріз долішнього міста з домінуванням єврейської громади.

Уздовж Синагогенґассе тяглася безперервна низка релігійних, благодійних і освітніх осередків; це і нині «читається» з фасадів: збережені карнизи і арки проїздів, ковані хвіртки зі зірками Давида та літерами івриту, планувальні проходи до дворів і колишніх залів зібрань. Атмосфера штетла відчутна в деталях, що пережили століття і продовжують маркувати головну вісь старого кварталу.

P2116217

Скромна одноповерхова кам’яниця зі стрімким бляшаним дахом зберегла рідкісну для Чернівців автентичну вивіску: «Eisikowicz - fondat 1910» з додатком румунською «Pictor de firme» (майстер вивісок). Два вузькі вікна під ґратами, невеликий бічний вхід і низький карниз створюють типову «штетлівську» пластику фасаду; перед нами не салонна архітектура, а робочий дім ремісника, де крамниця і майстерня жили під одним дахом.

P6280402

Поруч - будинок №19: одноповерховий, симетричний, із простим класицистичним порталом навколо заглибленого входу та рустованою «каменною» підошвою цоколю. Маленьке слухове віконце в даху, три широкі світлові прорізи і глуха, майже оборонна стриманість деталей - характерні риси житлової забудови Синагогенґассе початку ХХ століття, де функція завжди переважала над декором.

Синагога похоронного братства «Хевра Тегілім» стоїть ближче до Фонтанної площі на Синагогенґассе, 23. Її пов’язують з початком ХІХ століття і діяльністю братства, що читало Псалми (Tehilim) та опікувалося поховальними обрядами громади. Розташування біля серцевини Юденштадта не випадкове: поруч містилися шпиталь і інші єврейські інституції.

Архітектура поєднує первісний класицизм із пізнішими неоренесансними штрихами. Двоповерховий фасад вибудуваний аркадним рядом: на другому ярусі три великі лучкові вікна, між ними - «глухі» арки; унизу - строгий руст і прямокутні вікна. Масивний центральний портал веде до колишнього вестибюлю; типологічно молитовна зала містилася на горішньому поверсі, службові кімнати - на нижньому.

Попередня стаття
Пирятин: козацький собор та Національний парк над Удаєм