Гданськ: Довга набережна (Długie Pobrzeże)

Попередня стаття
Гданськ, ч.9: Stare Przedmieście
Наступна стаття
Гданськ, ч.1: Główne Miasto

Длуге Побжеже (Długie Pobrzeże, Довга набережна) - найпопулярніше місце в Гданську, місце прогулянок гданчан і обов'язкових променадів багаточисельних гостей міста. Тут втрачаєш відчуття реальності і не віриш своїм очам, що вони можуть бачити таку красу. Враження від цього місця дійсно перекривають попередні враження від всіх раніше побачених місць Європи, а саме воно діє, як наркотик: перебуваючи в Гданську 3 дні, я ходив на міст через Мотлаву і острів Шпіхлерів обов'язково з ранку, вдень, у вечорі, і в ночі, і кожного разу сюди хотілося і хочеться повернутися все більше і більше.

Набережна, передусім, притягує до себе гарними фасадами кам'яниць та водних брам, найвідомішою з яких є Журав - найстаріший збережений в Європі портовий кран. Разом з них Двуге Побжеже прикрашають близько десятка готичних водних воріт, що відкривають вхід з набережної на вулиці Головного Міста, розташовані перпендикулярно Мотлаві.

Długie Pobrzeże тягнеться уздовж західного берега Мотлави і колись мала назву "Довгий міст". Перші згадки про пристань на цьому березі Мотлави походять з XIV століття. Протягом століть на місці сьогоднішнього місця для прогулянок знаходилися не спарені з собою дерев'яні платформи різної висоти, які слугували для вивантаження і розвантаження суден. У XVII столітті їх з'єднали в одну платформу.

Набережна була також і місцем "bówków" - гданських портових грабіжників. Після Другої світовій війні вулиця була відбудована з бетонних елементів і викладена плитами з шліфованого мармуру. Тут можна наштовхнутися на багато кав'ярень і галереї, що пропонують бурштин (це один символ Гданська).

Туристи, як правило, оглядають Długie Pobrzeże із "Зеленого мосту", що знаходиться між Зеленою брамою і островом Шпіхлерів:

Насправді, значно більше можна побачити, перейшовши на острів Шпіхлерів, пройшовши пару сотень метрів імпровізованого міського туалету і вибравшись на заборонену для відвідання територію колишні складів, зараз - безхозних. Звідси Długie Pobrzeże можна побачити майже повністю: від початку до кінця:

Ще гарний вигляд на набережну відкривається з острова Олов'янка. Попасти туди не так просто. Мосту між Головним Містом і Олов'янкою немає. Треба спочатку перейти на острів Шпіхлерів, пройти його повністю, перейти ще одне русло Мотлави, і повернувши ліворуч, пройти декілька сотень метрів уздовж річки аж до старих фахверкових шпіхлерів, в яких сьогодні розташований Морський музей.

Розвідний міст через Мотлаву:

І ще один, майже класичний вид на Довгу набережну - з північно-східної частини Старого міста, де колись стояв замок хрестоносців:

Оглянемо головні визначні пам'ятки набережної. Почнемо зліва направо, тобто - з півдня на північ.

Baszta Kotwiczników) (котвічники - це люди які займалися швартуванням і стоянкою суден , а також побирали за це плату тощо), є південно-східною межею Головного Міста. Була збудована в 1361 році з метою додаткової охорони тодішніх південних укріплень Гданська і давніх верфних територій. Після переносу зовнішнього пояса гданських укріплень втратила своє дотеперішнє оборонне значення. У 1570-1575 роках башту перебудували на міську в'язницю для особливо небезпечних злочинців. Саме тут виконувалися смертні вироки.

Південна частина набережної, що починається від брами:

Коров'яча брама (Brama Krowia) замикає зі сходу вулицю Огарну і є однією з найстаріших водних брам Гданська. Її збудували у XIV столітті, а назва найімовірніше походить від дороги, якою гнали худобу. На початку XX століття міська влада вирішили цільковито перебудувати будівлю з готики на історизм.

Найголовніша брама - Зелена (Brama Zielona), що з'єднує Мотлаву в головною площею Гданська - Długi Targ, яка веде до ратуші. Швидше за все, то є найстаріша водна брама Гданська. Браму збудовано у 1564 - 68 роках у стилі маньєризму зодчим Реньє з Амстердама. Нетипова для брами споруда зведена у формі парадного палацу на місці попередньої готичної брами Коги XIII століття для резиденції польських королів.

Наступна брама - Хлібницька (Brama Chlebnicka), що виводить на однойменну вулицю. У своїй нинішній готичній формі походить з XV століття. На те, що перед нами - найстаріша з трьох збережених пізньоготичних водних брам, вказує не тільки її архітектурна форма, але також розташований над проїздом з боку Мотлави герб Гданська - два срібні хрести на щиті в червоному полі, ще без доданої в 1457 році корони. У свою чергу з боку вул. Хлібницької над проїздом поміщено символ, що тепер найчастіше інтерпретується як лілія, - давній герб князів Гданського Помор'я з династії Собєславичів.

Найвишуканіша брама Довгої набережної - Маріацька (Brama Mariacka), яка відкриває вулицю Маріацьку, що веде до головного храму Гданська - Маріацької базиліки. Брама має пізньоготичні формами. Була побудована, імовірно, в останній чверті XV століття (вперше згадана в 1484 році). Від Хлібницької брами її відрізняє більша асиметрія, а також більш масивні, восьмикутні вежечки, що фланкують східний фасад. В брамі знаходиться проїзд, над яким поміщено герби: від сторони Мотлави - герб Жечі Посполитої, якому "кланяються" розміщені по боках герб Гданська і герб Королівської Пруссії; з боку Маріацької вулиці - герб Гданська, який утримують два леви.

Вид на Маріацьку браму з вулиці Маріацької:

Праворуч від Маріацької брами - брама Святого Духа (Brama Świętego Ducha), якою розпочинається однойменна вулиця. Брама існувала вже в 1378 році і була відома, як "Нижня брама". У першій половині XV століття отримала, відомий з картини Антонія Моллєра 1603 року. Фасад прикрашала подвійна ніша і ажурний аттик, прибраний в XIX столітті.

Ось ми і дійшли до головного символу Гданська - Журавля. Журав (Żuraw) - є одночасно і портовим краном, і історичною міською брамою. Попередник крану збудували на цьому місці ще в другій половині XІ століття. Свій нинішній вигляд Журав отримав після реконструкції 1442-1444 років.

Усередині конструкції розташовані дві пари барабанів діаметром 6 і 6,5 метрів, здатні піднімати до 4 тонн вантажу. У рух механізм приводило четверо робітників. Кран був здатний підняти вантаж на висоту до 11 чи навіть до 27 метрів, коли треба було підняти, наприклад, корабельну щоглу.

У 1945 році дерев'яна частина конструкції згоріла, кам'яна частина одержала серйозні ушкодження. Після Другої світової війни споружа була відновлена у своєму колишньому вигляді і служить тепер частиною гданського Морського музею.

Вид на Журав з боку вулиці Широкої:

За Журавлем йдуть ще декілька брам, до яких туристи вже, як правило, не ходять. Наступна за Журавом брама - Святоянська (Brama Świętojańska), названа так на честь Святого Яна, костел якого знаходиться тут на однойменній вулиці. Була побудована в кінці XIV століття і перебудована в XIX столітті, набувши класицистичний фронтону з боку річки.

Остання брама, Straganiarska, зведена в 1481-1492 роках. З боку Мотлави браму прикрашають кам'яні герби Королівської Пруссії, Польщі і Гданську. Тепер браму використовують, як житло. У 1959-1963 роках в ній мешкав актор Збігнєв Цибульський.

Завершує набережну площа Рибний Ринок, із забудови якої збереглося всього дві кам'яниці. В останні роки відновили ще 4:

На площі стоїть історична оборонна башта Лебідь (Baszta Łabędź). Була побудована на фундаментах Рибальської Башти, зведеної рицарями Тевтонського ордену разом з існуючим давніше в Гданську замком. Башта була знищена в 1454 році, а потім відбудована і збільшена на один поверх.

Пішохідна частина набережної:

Шпіхлери на протилежному берез Мотлави:

Найпівденніша частина набережної. Праворуч - острів Шпихлірів:

Попередня стаття
Гданськ, ч.9: Stare Przedmieście
Наступна стаття
Гданськ, ч.1: Główne Miasto

Коментарі

Цікавий кран! А ще парусник там дуже в тему стоїть, додає духу історії.
Кран жжот! :)
Польські верфі вітрильники будують , навіть великі .
Навіть московітам збудували "Мир" :http://ru.wikipedia.org/wiki/Мир_(корабль)
І взагалі морський туризм під вітрилами розвинутий в світі - можна вітрильник винайняти на відпустку і це не є таким недоступним для середньозаробляючих. Забугорних зрозуміло.
Репортаж - супер , з великим задоволенням подивився .
Ти хороший наратор , на жаль я цим талантом обділений. Давай називний відмінок слів ( принаймні в дужках якщо в текст називний не вписується) , а то можна "цікаво" відміняти :)
bówków - Bówki - Bówka : http://pl.wikipedia.org/wiki/Bówka - значно ширше
значення слово має , чим Ти привів. Baszta Kotwiczników - http://pl.wikipedia.org/wiki/Baszta_Kotwiczników - дуже вже вільний переклад :) Походить від слова Kotwica - якір, правда не цілком впевнений , тому смикнув за хвостики знайомих філологів:) Żuraw - це технічний термін на тип крану http://pl.wikipedia.org/wiki/Żuraw_portowy і також назва птаха .Журавель по нашому. До речі в криницях і в нас журавлі стояли :) Straganiarska від слова Stragan : http://pl.wikipedia.org/wiki/Stragan
ятка по нашому. До речі в довоєнній літературі слово страган вживали навіть за Збручем.
Дякую! bówków, Kotwiczników, Straganiarska - словник не перевів, тому я не знав їх значення, а тем більш не знав нічого стосовно відмінків
Польсько - російський , чи український в нас виданий чи в московії можеш собі дарувати - повно "бздур" .Хіба що виданий в Польщі
Моя польська приятелька прислала колекцію нормальних словників : тлумачний , іншомовних слів , тематичних ... Але то був солідний видаток. Маю тематичний словник polsko-ukraiński видання Uniwersutetu Jagiellońskiego - був би щасливий якби наші "спеціалісти" на такому рівні українську знали. Так що на разі користуйся краще тлумачними в неті,наприклад http://www.sjp.pl/masarz А на сленг є такий словничок :http://www.miejski.pl/slowo-Laska
Не раз мене виручав :) А от Kotwicznik - цікаве давнє слово , дійсно від якоря походить .
Але це не майстер по виготовлення якорів , а особа яка займається швартуванням кораблів , збиранням плати за стоянку тощо.
На теперішній час відповідає посаді боцмана порту.
Дякую, але не маючи навіть початкового рівня знання мови, ці словарі - це як для немовля Большая Совєцкая Енциплопєдія :)
Пересада:)
Якось же в Польщі орієнтувався ?
Так що початковий рівень вже маєш.
Читай побільше і якось автоматом прийде.
Большая Совєцкая Енциплопєдія - в життю в руки не брав :) Агов - помилку з Баштою Ковалів виправи.
Та як орієнтувався? Так само, як і в інших 20 країнах, в яких я був і не знав ні слова їхньою мовою :) Коли я щось читаю польською, то я майже все розумію. А коли вони говорять, то нічого не розумію.
Супермен ;) Проблема зрозуміла. Слухай радіо, потім вже і інтерпретатор вуличної ввімкнеться.
У-у-у, як цікаво все, дякую.
А що мається на увазі під поняттям - Водна брама?
А Журав то він такий і має бути? Стріли ніякої у нього не було?
Прошу!
"Водні брами" - це брами які вели з набережної (тобто "з води") у місто.
Кажуть, що Журав зберігся (з урахуванням реставрацій, звичайно) в такому вигляді, який був. А яка стріла мала бути?
Нуу, якщо дивитися по фотках, то таке відчуття що він нависає виключно над набережною, а щоб переміщати грузи з корабля на землю і навпаки - мала б бути якась рухома частина?
Думаю, тоді просто не було набережної :)
Може й так :)
гарно ж ти так навколо облазив. З усіх боків а ще на небережній наливають смачне імбирне пиво :)))