Gülhane-Sirkeci-Eminönü

 

 

У Святої Софії трамвайні колії різко повертають вліво і спускаються вниз по вулиці Алемдар (Alemdar Caddesi) уздовж стіни парка Гюльхане (Gülhane Parkı), продовження першого двору Топкапи.

Прямо в стіну біля зупинки трамвая Gülhane вбудований витончений гранований Павільйон парадів (Alay Köşkü, будівля існує 1817 року). Через заґратовані вікна павільйону султани, залишаючись невидимими, могли милуватися так званими парадами цехів — процесіями різних міських гільдій. A помилуватися було на що: наприклад, в XVII столітті парад капітанів Білого (тобто Середземного) моря продовжувався від світанку до заходу, над процесією несли макети кораблів трохи не у натуральну величину, а ближче до вечора під гуркіт феєрверку перед вікнами павільйону розігрувалися морські битви, що театралізувалися.

А можна було використовувати віконця павільйону і для зовсім екстремальних розваг: наприклад, улюбленою забавою султана Ібрагима (1640-1648) була стрілянина з арбалета по перехожих (втім, це була не єдина дивність монарха, що увійшов до історії під ім'ям Ібрагим Божевільний).

Навскоси через трамвайні колії — пишно прикрашені ворота з красивою дерев'яною вигнутою крівлею в стилі рококо. Це Блискучі ворота (Bab-i Ali) — парадний вхід в резиденцію великого візиря.

Сам султан був, зрозуміло, вище за повсякденні державні справи, і вони вершилися в палацових спокоях візиря. Поступова назва «Блискучі ворота» (колишня будівля була набагато пишнішою) перенеслося на увесь палац, потім так почали називати дипломатичне відомство імперії (іноземних послів так і величали — «посланник при Блискучій Порті»), а врешті-решт і сама Оттоманська імперія стала іменуватися Блискучою Портою. Зараз тут знаходиться резиденція стамбульського губернатора.

Через деякий час вулиця виведе до вокзалу Сиркеджі (Sirkeci İstasyonu). Навіть якщо вам не потрібно нікуди їхати, вокзал заслуговує огляду: побудований на початку 1880-х як кінцева станція Східного експресу, він витриманий в досить приємному еклектичному стилі. Стверджують, що старовинний паровоз, що стоїть у будівлі вокзалу, — локомотив, що тягнув експрес під час першого рейса.

Поромна пристань на площі Еміньоню (Eminönü Meydanı) — одне з найживіших і привабливіших місць Стамбулу. В першу чергу завдяки фантастичному пейзажу: води Золотого Рогу зустрічаються з Босфором і Мармуровим морем; на другому плані — увінчана олівцем генуезької башти плутанина Галати, а вдалині синіють азіатські горби

Площа перед Новою мечеттю (Yeni Camii Meydanı) по кількості голубів може посперечатися з Сан-марко у Венеції (корм для них продають тут же), а сама Нова мечеть (Yeni Camii) громадиться навпроти. Новизна її відносна — все-таки 1633 рік. До неї ведуть широкі пологі ступені, які періодично захльостує ринкова стихія (а поліція час від часу торговців звідти ганяє).

Зовні ця будова не особлива цікаво, проте всередині варто звернути увагу на спеціальну закриту галерею, влаштовану для молитви султана: грати, кахлі, килими, прекрасний вигляд з вікна.

По іншу сторону площі, вище по Золотому Рогу, — витончений силует мечеті Рюстем-паші (Rüstem Paşa Camii, Синан, 1561), одній з красивих в місті. І всередині, і зовні вона покрита кахлями XVI століття. Щоб увійти до мечеті, треба піднятися по вузьких сходах на галерею. Праворуч від входу велика рідкість — старовинний кахель, що зображає Каабу, священний камінь в Мецці. А велика частина кахлів покрита квітковим орнаментом. Особливо хороші яскраво-червоні гостроверхі тюльпановиє бутони; в ті часи цей сорт так і називався — «стамбульський тюльпан». Тюльпан в Туреччині вважався священною квіткою. Незабаром після споруди цієї мечеті перші тюльпани були завезені до Голландії. Через декілька десятків років на вагу золота стали цінуватися не прянощі, а цибулини тюльпанів.

 
 

 

 

Коментарі

навіть не знаючи, що це вокзал, можна сміливо брати на здогад
так! він навіть трохи нагадує Віденську сецессію :)
І продовження мені сподобалося , завжди
цікаво зобачити такі речі від першої особи :)
дякую! ще дуже багато буде! :)