Свята Софія (церква Божественної Мудрості) - одна з найважливіших і найпрекрасніших будівель в історії світової архітектури. Освячена 27 грудня 537 року.
Це вже третя Софійська церква: першу заклав близько 330 року сам Костянтин Великий. Вона була освячена в 360 році, але вже через 44 роки згоріла дотла. У 415 році Феодосій II побудував на цьому місці новий храм, але і той був зруйнований в 532-му, під час заколоту «Ніка». Третя (нинішня) Софія впродовж 916 років була кафедральним собором Константинополя, головною церквою Візантійської імперії і всього православного світу. Після турецького завоювання її на 481 рік перетворили на мечеть і, нарешті, в 1934 році зробили музеєм.
Святу Софію (Aya Sofya) побудували Анфімій з Тралл і Ісідора з Мілета. Ісідор — знаменитий геометр і математик — відповідав, ймовірно, за теоретичну розробку системи рівноваги; Анфімій утілив цю систему в камені. Церква була зведена в рекордний термін — за п'ять років. Імператор Юстиніан не жалів ніяких засобів на споруду, а після закінчення робіт вигукнув: «Я перевершив тебе, Соломон!» (маючи на увазі біблейський храм Соломона; свою столицю Юстиніан, до речі, називав Новим Єрусалимом).
Головний (а зараз і єдиний) вхід в церкву — із західного боку (зліва від нього, в глибокій ямі, видно залишки церкви Феодосія). Перед собором колись знаходився величезний обнесений колонадами двор-атрій. Центральними брамами Софії користувалися тільки під час великих свят, та і тоді під їх аркою мав право проходити тільки імператор. У звичайні ж дні государ потрапляв в собор по спеціальному переходу прямо з Великого палацу. Можна послідувати його прикладу і увійти до Софію з півдня, де написане «Exit» (чим можна спокійно нехтувати). Ви потрапляєте в склепінчастий коридор, який називається Вестибюлем воїнів: тут імператор залишав меч, тут же залишалася його охорона. На темному зведенні вестибюля видно сліди золотої мозаїки часів Юстиніана (у той час в Софії не було фігуратівних зображень). A над дверіма, ведучій далі в нартекс, мозаїка вже Х століття — Богоматір з двома імператорами, Костянтином і Юстиніаном. Костянтин тримає модель заснованого ним міста, а Юстиніан — модель Софії (зовсім несхожу).
Всупереч очевидному, неможливо повірити, що вся ця гігантська конструкція складається з кам'яної і цегляної «плоті і крові» — настільки вона здається легкою і невагомою. Власне, в тому, щоб добитися такого ефекту, якраз і полягало головне завдання будівельників Софії — адже храм, вірогідно, повинен бути подібністю космосу, тобто бути чимось нерукотворним, а ніяк не плід людських зусиль. Неймовірний купол зображає тут небесне зведення, а які ж опори можуть бути у небесного зведення? Тому все, що натякає на тілесну тяжкість, ретельно і хитромудро заховано, а купол, як писали сучасники, «на ланцюзі підвішений до небес». Ідеї божественної легкості підпорядковані і решта всіх архітектурних особливостей Софії, яка взагалі, — один з найясніших творів світової архітектури: відвернуті богословські ідеї втілені в ній незвичайно наочно. Декілька псують картину лісу реставраторів, які вже багато років упираються в купол.
Вигляд від палацу Топкапи:
Вигляд від мечеті Султанахмет:
Софія вночі:
Сподобався пост? Поділись з друзями!
Коментарі
nick_coll
Втр, 05/19/2009 - 08:00
Я це знав.
Просто захват!
andy_travelua
Втр, 05/19/2009 - 09:07
princedraculau
Втр, 05/19/2009 - 09:16
andy_travelua
Втр, 05/19/2009 - 09:49
princedraculau
Втр, 05/19/2009 - 11:04
andy_travelua
Втр, 05/19/2009 - 11:20
sestra_yuliya
Втр, 05/19/2009 - 14:34
andy_travelua
Втр, 05/19/2009 - 14:37
sestra_yuliya
Втр, 05/19/2009 - 15:43
andy_travelua
Срд, 05/20/2009 - 05:38
andy_travelua
Втр, 05/19/2009 - 14:37