Така жахлива погода, як в Антверпені, не супроводжувала мене у подорожах ще ніколи. Безперервний дощ був таким, що навіть парасолька не рятувала. Та жодна негода не могла зіпсувати враження від такого феєричного фламандського міста, як Антверпен. Найяскравіше враження від міста – це дегустація неймовірно смачного старовинного антверпенського пива під дощем на площі перед найвищою у світі беффруа :) Велика подяка за проведений час в Антверпені – моєму другу Андрію (Командору), колишньому жителя Донбасу, і його дружині Ірі.
Антверпен, розташований на березі Шельди, є другим після Брюсселю за чисельністю містом Бельгії і найбільшим містом Фландрії. Сьогодні Антверпен – другий найкрупніший порт Європи після Роттердама. Але у середньовіччя рівним за багатством йому не було. Його центральна площа Grote Markt і зараз залишається однією з найпишніших в Європі і конкурує хіба що з брюссельським Головним ринком.
Почнемо подорож містом з залізничного вокзалу. Його будівля знаходиться на площі Koningin Astridplein приблизно в 2 км на південний схід від Grote Markt. Мешканці Антверпена іноді називають вокзал "залізничним собором", і це не випадково, оскільки будівля вражає своєю величністю. Перша будівля вокзалу була побудована в 1836 році у зв'язку з відкриттям залізниці Антверпен - Мехелен. Потім в 1854 році було побудовано нову будівлю більшого розміру. Обидві конструкції були виконані з дерева.
Будівництво сучасного, третього по рахунку, будівлі центрального вокзалу почалося в 1899 році і зайняло близько шести років. Будівництвом вокзалу керував архітектор з Брюгге Луї Деласенсері. Споруда, виконана в стилі еклектики, була прикрашена великим куполом, висота якого складає 75 м, і вісьмома вежами, шість з яких були знесені в середині 20 століття. На щастя, вони і велика статуя лева були відновлені в 2009 році. Інтер'єр декорований більш ніж 20 видами мармуру і інших каменів. Убрання головного залу і вокзального кафе можуть порівнятися з інтер'єром багатьох палаців. Зведення над платформами і залізничними коліями виконане із заліза і скла. Його висота в найвищій точці досягає 43 м, а довжини - 186 м.
До кінця 20 віків вокзал став занадто малий для того, щоб задовольнити потреби міста з населенням більше півмільйона чоловік. Окрім цього, ця залізниця була тупиковою, що також створювало певні незручності. Вирішенням проблеми стало будівництво в 1998 році підземного тунеля з додатковими залізничними коліями. Зараз звідти вирушають швидкісні потяги у напрямі Нідерландів. У відреставрованому вокзальному комплексі знаходиться декілька кафе, торговий центр і діамантова галерея з 30 ювелірними магазинами. У 2009 році Антверпен опинився на першому місці в рейтингу кращих вокзалів світу за версією американського видання Newsweek.
З вокзалу до центральної площі Гроте Маркт веде пішохідна вулиця Мейр. Уперше Мейр згадується ще в 1257 році. Тоді це була усього лише невелика болотиста місцевість, що лежить за межами міських воріт. Але у зв'язку із стрімким зростанням Антверпена, вже до 15 століття Мейр перетворилася на широку мощену вулицю. У 16 столітті, яке стало для міста періодом бурхливого розвитку, тут стали будувати свої доми найзнатніші і багатіші городяни, оскільки центр міста був вже повністю заселений. На початку 20 століття, коли був побудований центральний залізничний вокзал, функція Мейр, в якості головної транспортної артерії міста, що веде з історичного центру до нового транспортного вузла, стала ще очевидніша. В кінці 20 століття вона виявилася переобтяжена автомобільним і громадським транспортом, тому до 1993 року вона була зроблена повністю пішохідною.
Одна з вуличок старого Антверпена:
Під час розквіту Антверпена в нім працювала безліч художників, але найвідомішим з них, безумовно, являється Пітер Пауль Рубенс, а його музей, розташований у будинку, де він раніше жил, є одним з самих відвідуваних музеїв міста. Рубенс придбав цей особняк, який зараз знаходиться на вулиці Wapper (1 км на південний схід від Великої площі), в 1610 році після повернення з Італії, де він провів 8 років. Перебуваючи під впливом італійських архітектурних традицій, він самостійно розробив проект обробки будівлі, яка стала нагадувати справжній італійський палаццо, і переїхав в нього в 1616 році. Будинок, вхід в який прикрашала арка, був оточений садами.
На головній площі Антверпена Гроте Маркт знаходиться декілька цехових будинків гільдій і будівля ратуші, а на горизонті видніється беффруа Кафедрального собору Богоматері.
Будинки гільдій відносяться, в основному, до 16-17 століття, але багато, з них були відновлені і відреставровані в 19-20 повіках. У 1576 році під час "Іспанської люті" багато будівель в Антверпені було зруйновано іспанцями. До оригінальних будівель відносяться будинки під номерами 24, 38 і 40. Більшість будівель виконана в стилі, що поєднує елементи готики і ренесансу, типовому для Нідерландів.
Будинок під номером 7, так званий "Іспанський будинок", побудований в 1580-1582 роках, належав гільдії арбалетників. Вершину його фасаду прикрашає статуя святого Георгія Побідоносця, що заніс свій спис, щоб завдати смертельного удару змієві (фото). Автор цієї роботи - відомий бельгійський скульптор Жозеф Ламбо.
Будинок номер 11 "Ден Аренд" раніше належав гільдії моряків, був побудований в 1906 році в стилі неоготики.
Інші будинки на Гроте Маркт:
У центрі площі знаходиться фонтан створений в 1887 році Жозефом Ламбо. Фонтан є статуєю героя Брабо, з яким пов'язана легенда про походження імені міста. Сільвіус Брабо був римлянином з Тонгерена, старого міста римської провінції Белгика, що лежало на важливому торговому шляху з Кельна в Париж. Торгові судна, що йшли по цьому шляху, повинні були платити мито пожадливому і нещадному велетневі Дрюону Антігону за прохід по Шельді в тому місці, де річка робить U- образний поворот. Усім, хто не хотів давати данину велетневі, він відрізував руку. Окрім цього велетень тероризував жителів довколишніх селищ, розоряючи їх і спалюючи судна. Про це дізнався Сільвіус Брабо і відправився шукати чудовисько, щоб розправитися з ним. У поєдинку Брабо сам відрубав велетневі руку і кинув її в Шельду. Що виріс пізніше на цьому місці місто дістало назву Антверпен від "hand werpen", що означає "кинути руку". Попри те, що легенда не має нічого спільного з реальністю, рука стала головним символом міста.
Фонтан цікавий тим, що у нього немає чаші, куди стікала б вода, і вона просто зникає під каменями монумента, потрапляючи потім в підземний замкнутий контур.
Одно з головних будівель на Великій площі Антверпена - це міська ратуша, побудована між 1561 і 1564 роками. Ратуша Антверпена є однією з самих ранніх будівель в Нідерландах, виконаних в стилі ренесансу під впливом італійської архітектури. На початку 16 століття планувалося будівництво будівлі в стилі готики за прикладом ратуш в Лювене і Брюсселі. Але пізніше, коли у міста з'явилися засоби на будівництво, готика вже почала поступатися місцем ренесансу. Після закінчення будівництва ратуша недовго радувала городян, оскільки в 1576 році вона сильно постраждала під час іспанського погрому Антверпена. Розорене місто не відразу могло оправитися від найсильнішого удару, і відновлення ратуші почалося тільки в 1579 році. В кінці 19 століття будівля була ретельно відреставрована, і його інтер'єри відносяться до цього періоду.
Центральну частину фасаду, яка злегка нагадує бароко, прикрашають три герби. Ліворуч - герб герцога Брабантского, в центрі - іспанського короля Філіпа II, і справа - герб маркграфа Антверпена із зображенням орла. Рівнем вище в ніші можна побачити скульптуру Діви Марії, встановлену в період контрреформації, спочатку ж тут стояла статуя святої Варвари. На першому поверсі знаходиться 45 невеликих приміщень, в яких знаходилися маленькі торгові крамниці. Плата за оренду цих місць йшла на оплату будівництва дорогої будівлі ратуші.
Собор Богоматері є однією з найяскравіших пам'яток Антверпена. Він розташований на площі Handschoenmarkt, в декількох десятках метрів на південь від Великого ринку.
Завдяки високій вежі-беффруа (123 м), яка стала невід'ємною частиною пейзажу Антверпена, він видно практично з будь-якої частини міста.
Зведення церкви почалося в 1352 році, а завершено було тільки в 1521 році. Всього в різний час у будівництві брало участь близько 10 архітекторів, серед яких був Ромбаут Кельдерманс, автор ряду інших відомих споруд на території Бельгії.
З 9 по 12 століття на місці, де зараз знаходиться собор, стояла невелика каплиця Божої Матері, що стала до 1124 року приходською церквою. Але прихожан ставало все більше, і незабаром вона була замінена новою романською церквою.
Коли в 1352 році, почалося зведення нової готичної церкви, її план передбачав дві рівні по висоті вежі. Через 170 років будівництво церкви було завершене, проте висота південної вежі була на 2/3 нижче передбаченою проектом. Після того, як в 1533 році нова церква серйозно постраждала від пожежі, усі засоби і сили були кинуті на її відновлення, а завершення другої вежі увесь час відкладалося. Більше того, тільки в 1559 році вона стала головною церквою єпископства Антверпен, а потім - кафедральним собором. Цього титулу вона була позбавлена в 1801 році (аж до 1961 року) у зв'язку із скасуванням єпископства.
Пожежа 1533 роки була не єдиним нещастям, що припало на долю собору. У другій половині 16 віків в ході іконоборчого руху її двічі розоряли. Тільки після 1585 року, коли католики знову повернулися до влади в Антверпені, настав відносний спокій, який потім був порушений французами, в чиїй владі опинилося місто в кінці 18 століття. Вони вивезли з собору цінності, а саму будівлю планували знести. На щастя, цього не сталося, і впродовж 19 століття собор був повністю відновлений.
Хоча окремі роботи по реставрації фактично не припиняються ні на день, сьогодні собор знаходиться у відмінному стані.
Собор, виконаний в стилі пізньої брабантської готики, є семинефную базиліку з трансептом. Він увінчаний трьома вежами, самою вражаючою з яких є північна (беффруа), найвища на території країн Бенілюксу. У 2005 році вона була внесена в перелік всесвітньої спадщини ЮНЕСКО. Загальна вага 49 дзвонів, що становлять її карильон - більше 27 тонн.
З оригінального інтер'єру в результаті іконоборчих повстань практично нічого не збереглося - тільки мармурова статуя Богоматері 14 віків і декілька позднеготических фресок. Проте, собор, що одночасно є і діючою церквою, і музеєм, зберігає чотири всесвітньо відомі роботи Рубенса : "Воздвиження хреста господня" (1610) (фото), "Зняття з хреста" (1612) (фото), "Успіння пресвятої діви Марії" (1626) (фото) і "Воскресіння Христа" (1612).
Головний портал:
На березі Шельди в 300 м на захід від Великого ринку знаходиться замок Стен. Це найстаріша із споруд, що збереглися в Антверпені, яку було побудовано близько 1200 року. Свою назву (у перекладі з нідерландського "steen" означає "камінь") замок дістав через те, що це була перша велика кам'яна будівля. Споруда, що збереглася до наших днів, - усього лише невелика частина колишньої фортеці, що займала площу у декілька разів більше, а на її території знаходилася каплиця святої Вальпурги, складські і підсобні приміщення і ряд інших споруд. Увесь комплекс був оточений масивною оборонною стіною. Замок не раз перебудовували, найбільшим змінам він був підданий в 1520 році при імператорові Карлі V. Фрагменти замку, що відносяться до 13 століття, легко відрізнити за темнішим кольором.
З 1549 по 1823 рік замок використовувався як в'язниця, а в 1862 році в нім був відкритий археологічний музей. У 19 столітті міська адміністрація вирішила розширити річку, щоб запобігти її замулюванню, і побудувати нову просторішу набережну. Проект був прийнятий, і незабаром було знесено близько 500 старовинних будівель комплексу. Сам замок дивом вдалося врятувати.
Найпереконливіша частина замку - це ворота, що нагадують про колишню середньовічну фортецю. Над ними знаходиться невеликий барельєф язичницького бога молодості і родючості Семини. Згідно з легендою, він був родоначальником племені, що заселило місто. У 1587 році барельєф був пошкоджений фанатиком з ордену єзуїтів.
Спуск веде до внутрішнього двору, це єдине, що збереглося від декількох вулиць. У східній частині комплексу знаходиться поліхромний герб Карла V. З 1952 року до кінця 2008 року в замку знаходився Національний морський музей, після переїзду якого, залишилося декілька суден, які знаходяться зараз недалеко від замку.
Поряд з входом в замок стоїть пам'ятник Довгому Вапперу - героєві місцевого фольклору, який міг вирости, досягнувши розмірів гіганта, і любив бавитися, лякаючи городян.
Будівля біржі напроти замку:
Набережна Шельди:
Вид на місто з набережної:
В середині старого міста заховалася ще один храм міста. Хто його знайде, отримає море задоволення від барокової церкви Карло Борромео, яка знаходиться на площі Hendrik Conscienceplein в 300 м на північний схід від Великої площі.
Церква, побудована в 1615-1621 роках єзуїтським орденом, спочатку була присвячена засновникові ордену Ігнатію Лойоле. Після скасування ордену в 1773 році церкву присвятили Карло Борромео, колишньому архієпископові міланському. Деякий час в церкві знаходилася релігійна школа, а з 1803 року церква отримала статус приходської. У період з 1816 по 1830 рік будівля церкви, за рішенням нідерландського короля Вільгельма I, була передана голландській реформаторській церкві. Воно було позбавлене свого пишного убрання, яке суперечило традиціям цієї церкви. Її оригінальний вигляд був повернений в ході реставраційних робіт в кінці 20 століття.
Церква святого Карла Борромео є типовою церквою періоду Контрреформації, коли католицька церква прагнула повернути повагу і любов прихожан, притягаючи пишнотою і розкішшю своїх храмів. Провідну роль в цьому грав аж до свого скасування орден єзуїтів.
Фасад церкви був спроектований за прикладом церкви Иль-Джезу в Римі. Його висота на вісім метрів вище власне будівлі церкви. У плані церква є трехнефную базилікою.
Над бічними нефами, підтримуваними витонченими колонами, розташовані галереї з широкими вікнами, завдяки яким денне світло добре освітлює інтер'єр церкви. Хор по усій ширині головної нефи розділений дерев'яною вівтарною огорожею, прикрашеною сценами з євхаристії. Апсида оточена вінцем капел, в лівій частині якого знаходиться вівтар, присвячений Франциску Ксаверію, християнському місіонерові в Південно-східній Азії. Сповідальні декоровані скульптурними зображеннями ангелів і біблейських персонажів.
Найяскравішими прикрасами церкви є роботи художника Корнеліуса Схюта. Раніше в церкві знаходилися картини Пітера Пауля Рубенса, але тепер вони входять у збори Музею історії мистецтв у Відні.
Сподобався пост? Поділись з друзями!
Коментарі
posterrr
Суб, 05/24/2014 - 16:46
andy_travelua
Суб, 05/24/2014 - 18:15