Різдвяне свято з пригодами на Гайворонській вузькоколійці з історичним паровозом ГР-280 нам подарувала Укрзалізниця та її підрозділ, який відповідає за вузьколійні залізниці. Це була не просто поїздка за маршрутом Гайворон - Бершадь - Гайворон, а ціла програма з цікавими екскурсіями, пікніком на березі Південного Бугу, виступами народних колективів, насолодою краєвидами Східного Поділля та можливістю зробити фотосесію та відзняти чудові відосики.
З дитинства цікавлюсь вузькоколійними залізницями. У 2012 році встиг проїхатися Боржавською вузькоколійкою, цього року вже був на вузькоколійці в Колочаві, а ще до того пощастило побувати на історичних залізницях в Аргентині, Нідерландах, Естонії, Кенії, Замбії і Зімбабве. Але Гайворонська вузькоколійка - найдовша і єдина в Україні, на якій ще залишилося пасажирське сполучення. Але зустріч з нею я відкладав до останнього. Мабуть, так було б і надалі, яким не війна і закриті кордони. Адже саме зараз хочеться пізнати нашу країну по-максимуму.
Доїзд з Києва у Гайворон було організовано двома причіпними вагонами. До Вінниці ми їхали з поїздом Київ - Трускавець, а вже з Вінниці наші ваготи тягнули тепловозом історичною залізницею Вінниця - Гайворон, що проходить через Гайсин та вузлову станцію Зятківці. Це - колишня вузькоколійка, що була перешита на широку колію. Вона дуже стара і вітіювата, тому відстань у 193 кілометри поїзд долає більше 5 годин.
Пригод додавала поїздка у плацкартному вагоні. Я хоч і постійно користуюся залізницею, востаннє у плацкарті їздив ще у 2014 році, будучи заступником Міністра інфраструктури (тоді в мене був такий прикол - добиратися на роботу у набитій міській електричці, їздити у плацкартних вагонах та ночувати на вокзалах). Нам пощастило їхати разом і "головним вузькоколійником" України Олегом Заблудовським та хлопцями і дівчатами, які є професійними фанатами вузькоколійок. Тому наше "купе" перетворилося на загальний вагон і ми далеко на північ вели цікаві розмови про вузькоколійні залізниці.
Зранку біля 8 години ми прибули до Гайворона.
Застали чудовий світанок на пішохідному мості з видом на залізницю та новозбудований костел-велетень:
Так виглядає станція Гайворон з пішохідного мосту. Ліворуч - будівля вокзалу та широкі колії. Праворуч - станція вузькоколійної залізниці:
Вузькоколійний залізничний вокзал та нещодавно відновлені старі вагони, призначені для поїздок вузькоколійними залізницями:
З мосту можна роздивитися господарські ділянки станції Гайворон з архаїчним рухомим складом:
Снігоприбиральна машина:
Будівля залізничного вокзалу станції Гайворон побудована у 1957 році і нещодавно відреставрована. З початком війни майже усі назви станцій з будинків вокзалів познімали, і Гайворон - не виключення.
Зараз колись потужна вузлова станція Гайворон приймає всього 2 пари поїздів, і то - приміських: Вінниця - Гайворон (широка колія) та Гайворон - Рудниця (вузька колія). Ближче до літа 2023 року обіцяють відновити вузькоколійний поїзд на ділянці Гайворон - Голованівськ.
Перед тим, як проїхатися поїздом, нам провели екскурсію станцією Гайворон.
Дрезина для прибирання снігу. Є дуже непрактичною, оскільки її має штовхати тепловоз (або навіть два тепловози, якщо багато снігу). І працює вона лише в одному напрямку. На кінцевому пункті її необхідно розвертати на поворотному колі, або тягнути назад на холостому ході.
Ручний перемикач стрілок:
Перетин вузької колії з широкою колією:
Згорілі вагони Гайворонської вузькоколійки на запасній колії, яка колись вела до цеху вагонного депо. На жаль, його зруйнували.
Перед поїздкою пасажирів розважали автомотрисою ЗиМ. Це - це - колишній автомобіль ГАЗ-12, перероблений на дрезину:
А ось так виглядає її двигун під капотом:
Біля дрезини зустрів Катю - професійного гіда у місті Вінниця. Домовились, що обов'язково приїдемо до неї на екскурсію.
Між тим, перон вузькоколійного вокзалу перетворився на ранковий ярмарок, де особисто я поїв смачних вареників за 20 грн. та купив додому домашнього сиру.
Паралельно мотриса ЗиМ катала пасажирів та викликала у всіх подив і посмішку:
До поїзду, яким ми мали їхати, причепили паровоз ГР-280. Це - паровоз німецького виробництва. Їх виробляли на початку 50-х років німці у якості репарацій для Радянського Союзу.
Нарешті, поїхали! Стеля вагонів прикрашена скромними блакитними лампочками гірлянд. Хоч в країні і війна, але Різдво ніхто не відміняв.
Перша зупинка вже за 3 кілометри на березі Південного Бугу на станції Передбужжя. Нас висаджують, а поїзд їде далі і зупиняється на мосту через річку.
На нас чекала культурна програма з виступом народного колективу і смачний куліш на березі річки.
А ще ми на березі Південного Бугу УХУ ЇЛИ))
Паровоз-красень - головний персонаж сьогоднішньої подорожі:
На березі Південного Бугу дуже мальовничо.
По річці плавають човни, з яких ловлять рибу:
База відпочинку на березі річки зроблена зі старих вагонів Гайворонської вузькоколійки:
На березі Південного Бугу:
З нашого боку мосту - Кіровоградська область, з іншого - Вінницька:
Павільйон зупиночного пункту Передбужжя:
Вид у бік мосту через Південний Буг і в бік Бершаді:
Вид у бік Гайворона:
Від Передбужжя їдемо до Бершаді без зупинок протягом 1 год. 15 хв.:
Прибуваємо на станцію Бершадь:
Тут збереглися два автентичних семафори початку ХХ століття:
Якійсь складний механізм невідомого призначення:
Наш поїзд за паровозом на станції Бершадь:
Будинок залізничного вокзалу станції Бершадь:
Біля вокзалу на нас чекав народний колектив з народними піснями і колядками:
Громада Бершаді влаштувала для пасажирів поїзда маленьке різдвяне свято:
Привокзальна площа у Бершаді:
На ній - досить приваблива водонапірна вежа, що нагадує замкову башту:
Товарний вузькоколійний вагон на станції Бершадь:
До речі, сама Бершадь - дуже цікаве містечко. Але до нього від вокзалу далеко - близько 3 кілометрів. В місті зберіглася єдина в Україні глинобитна синагога, костел та залишки штетлу - єврейського містечка. Про Бершадь ви можете почитати/подивитися в окремому матеріалі на моєму сайті.
Господарські споруди залізничної станції Бершадь походять з початку ХХ століття, дуже симпатичні і виглядають архаїчно:
Одна споруда - цікавіша за іншу:
Тут все пахне автентикою. А цей куточок мені навіть нагадав містечко Колонія-дель-Сакременто в Уругваї:
Старий амбар:
До входу в амбар веде вузькоколійна колія:
Ще трохи допоміжних будівель вузькоколійної станції Бершадь:
Вид у бік Рудниці. Вдалині можна помітити ще один семафор:
Їдемо назад з Бершаді у Гайворон зупиняємося на кожному зупинковому пункті.
Станція Кириївка:
Стара споруда на станції Кириївка під справжньою червоною черепицею:
Станція Устя. Тут зберіглася стара будівля вокзалу.
Зі станції Устя допоміжна колія вела на цукровий завод Ханенків.
Біля станції Лугова є глибока виїмка, в якій прокладено залізницю.
Якщо піднятися наверх, то відкривається просто фантастичний вид на проходящий внизу поїзд!
Коли ми повернулися до Гайворона, було вже стемніло. Місто погрузилося у повну темряву. Наш поїзд на Київ мав відправлятися після першої години ночі. Тому нам на вечір придумали програму у Гайвороні.
Спешу ми відвідали Гайворонський краєзнавчий музей.
Виявляється, що у музеї є ціла зала дерев'яних скульптур місцевого майстра Григорія Пилипишина. Ось ця, наприклад, називається "Філософія життя":
А ця - не менш цікава, але її назву не запам'ятав:
Зала з прикладами народного одягу та рушників Гайворонщини:
Цій трипільській кераміці - близько 5 тис. років. Вона - старша за єгипетські піраміди!
У темряві на центральній вулиці Гайворона відшукали найстаріший в Україні вузькоколійний паровоз, виготовлений у Бельгії:
У східному напрямку від станції Гайворон є залізнична гілка на Голованівськ. Зверніть увагу, що тут паралельно є і широка, і вузька колії:
В самому кінці подорожі завітали до локомотивного вузькоколійного депо станції Гайворон. Нараз там знаходяться 3 тепловози. Але із-за темряви їх не дуже вдалося сфоткати.
Двигун вузькоколійного тепловозу:
У кабіні машиніста тепловозу:
Завершенням екскурсії була Різдвяна вечеря у місцевій кав'ярні "Рандеву". Ми ще трохи прогулялися нічним Гайвороном і завантажилися у причепні вагони, які мали доставити нас назад у Київ. Шлях старою залізницею від Гайворона до Вінниці знову тривав п'ять з половиною годин.
Оскільки зупинка на перечіпку у Вінниці складала 2,5 години, ми встигли прогулятися ранковим містом:
З нетерпінням чекатиму нові цікаві подорожі від Укрзалізниці!
Друзі, запрошую підписуватися на мій телеграм-канал. Так ви будете оперативно дізнаватися про нові пости на сайті: https://t.me/andytravelclub
Сподобався пост? Поділись з друзями!