Межа ХІХ - ХХ століть стала переломним моментом в історії мистецтва і архітектури європейських країн. 1897 рік - рік заснування Віденського Сецесіону - стає важливою віхою, яка поклала початок новому стилю в Австро-Угорській імперії. Вишуканий стиль сецесіону став надзвичайно популярним. У витворах лідерів нового руху ця потужна творча енергетика породила багато нових художніх прийомів. Вони стали передовими факторами щойно заснованого стилю - модерну. Невимушеність поетичного та музичного бачення в кінці ХІХ століття увірвалася у живопис, у скульптурну пластику і в архітектуру, змусивши масу і простір створювати поетичні та музичні образи. Серед відкривачів нового стилю, які створили перші зразки модерну вже в масштабі цілої споруди, були бельгійські архітектори В. Орта, П. Ханкар та А. Ван де Вільде, яких знали, як успішних графіків та майстрів прикладного мистецтва.
Салон творів нового стилю, відкритий у 1895 році в Парижі, оформлений бельгійцем А. Ван де Вільде, названий "Art nouveau" (ар-нуво - "нове мистецтво") демонстрував художні новації модерну. Його назва дала термін, яким новий стиль почали називати у Франції, а потім і в інших країнах. У 1890-х роках у деяких країнах Західної Європи виникли об'єднання художників і архітекторів - прибічників нового стилю. Слово "Secession", яким називали себе ці об'єднання, походить від латинського слова, що означає відхід, вихід, розкол. Таким чином, термін "Сецесіон" у його мистецькому сенсі означав відхід, відділення, відмежування від загальноприйнятих художніх норм та прийомів.
Перший Сецесіон виник у Мюнхені в 1892 році. Потім словом "Secession" почали називати створене у Відні в квітні 1897 року Товариство художніх діячів Австрії. Дуже швидко ці назви почали використовувати для визначення того нового стилю, що активно пропагувався членами Сецесіону. Мюнхенський Сецесіон видавав журнал "Jugend" ("Юність", "Юнацтво"), в якому активно презентував новий стиль. Дуже швидко назва журналу перетворилася на мистецький термін "Jugendstil" - "югендстиль", "стиль Югенд". У німецькомовних країнах цей термін набув великого розповсюдження.
Одним з яскравих програмних творів нового стилю стала виставкова зала Віденського Сецесіону, збудована у 1897 - 1898 роках. Її автор, архітектор Йозеф Марія Ольбріх, був одним із засновників Сецесіону у Відні і залишався його провідним діячем та стильовим лідером аж до своєї передчасної смерті у 1908 році.
"Архітектура Ольбріха, яка сяяла позолотами та мозаїчним облицюванням, виявляючи магію природи, справила стійкий виплив на його сучасників. Вона спонукала багатьох до наслідування..." - писав Г. Фар-Беккер в книжці "Мистецтво модерну".
Над входом до будівлі Віденського Сецесіону розміщений надпис хроніста Сецесіону, угорця Л. Гевезі: "Der Zeit ihre Kunst - der Kunst ihre Freiheit" ("Часові своє мистецтво - мистецтву його свободу").
Споруда Віденського Сецесіону - унікальна пам'ятка своєї епохи, в якій послідовно втілився девіз, написаний над входом. Його позолочений ажурний купол, сплетений з металевого листя та квітів, контрастуючи з оточуючими чотирма масивними вежами, символізував відхід від загальноприйнятих архітектурних канонів, який декларувався самою назвою Сецесіону. Цей купол унікальний, неповторний.
При підготовці розповіді використані матеріали книги Світлани Біленкової "Архітектура Чернівців"
Сподобався пост? Поділись з друзями!
Коментарі
haidamac
Пон, 10/10/2011 - 10:59
цікаве джерело інформації - книжка про Чернівці - до посту про Відень (я розумію, що звідти ти брав інфу про зародження модерну взагалі). Але всеодно забавно :)
andy_travelua
Пон, 10/10/2011 - 12:34
haidamac
Пон, 10/10/2011 - 12:35
andy_travelua
Пон, 10/10/2011 - 12:37
haidamac
Пон, 10/10/2011 - 12:50
andy_travelua
Пон, 10/10/2011 - 13:32
haidamac
Пон, 10/10/2011 - 13:40
andy_travelua
Пон, 10/10/2011 - 13:49
haidamac
Пон, 10/10/2011 - 13:51
andy_travelua
Втр, 10/11/2011 - 14:57