TOPKAPI palace, Istanbul

Попередня стаття
Площа Sultanahmet, Istanbul
Наступна стаття
Озеро Ван, ванські кішки та столиця Урарту

Коли турки опанували Константинополем, палац візантійських імператорів знаходився в такому запустінні, що жити там султанові було просто непристойне. Отже Мехмед Завойовник придумав наступне: для свого бурхливого особистого життя він побудував палац (що не зберігся) на третьому горбі міста, а для управління імперією — офіційну резиденцію Топкапи (Topkapı Sarayı — «Палац гарматних воріт») на першому горбі, на самому кінчику півострова.

Протягом зразкових років п'ятдесяти заповіт Завойовника не змішувати гарем і роботу свято дотримувався, але вже його правнук Сулейман Прекрасний не зміг відмовити улюбленій дружині Роксолані в її бажанні пожити хоч трішки в Топкапи. Зрозуміло, що далі так і пішло — поступово дружини, наложниці і євнухи перекочували з третього горба на перший, і колишня офіційна резиденція придбала декілька двозначний характер: помпезні парадні спокої поєднувалися в ній з витонченими і затишними приватними кімнатами. І те і інше, зрозуміло, було щедро полито кров'ю.

Величезний палац — справжнє місто в місті — впродовж століть не раз згорав майже дотла і відбудовувався наново, проте основний принцип залишався незмінним. Топкапи — це чотири двори, що становлять зовнішній і внутрішній палаци, відповідно, бірун (birun) і ендерун (enderun). Бірун — це офіційна і суспільна частина, яка поміщалася в Першому і Другому дворах (причому Перший зараз зрісся з садами, що оточували палац, і парками). Ендерун — Третій і Четвертий двори плюс гарем: приватні покої.

Топкапи був головним палацом імперії протягом зразкових чотирьохсот років, і в нім жили 25 султанів. В середині XIX століття двір переїхав в нову резиденцію — палац Долмабахче на Босфорі, а важ комплекс Топкапи в 1924 році перетворили на музей. Палац затягує: потрапивши всередину, важко вибратися назад раніше ніж через декілька годин.

Щоб вийти до палацу Топкапи, треба обігнути Софію і минути площу, в центрі якої стоїть фонтан Ахмеда III (Sultan Ahmet Вeşmesi, XVIII століття) — найбільший в місті.

 

Імперські брами (Bab-i Hümayun), що ведуть до першого двору, побудовані в XIV столітті, а в мармурову оправу зведено в дев'ятнадцятому. У нішах по обидві сторони воріт на радість черні виставлялися голови страчених вельмож.

Перший двір Топкапи зараз є тихим парком, а колись він був більше схожий на галасливу міську площу: тут знаходилися численні служби і житла палацової челяді, і вхід сюди був відкритий для всіх. Напроти воріт — прекрасна церква Святої Ірини (Aya Irini Kilisesi), один із старих візантійських храмів.

Церква була заснована ще Костянтином Великим, а в середині IV століття, не дивлячись на свою назву (eirene — «божественний мир»), стала ареною кривавих релігійних розбратів між православними і аріанамі (3 тисячі чоловік було убито прямо в храмі). Свята Ірина неодноразово горіла і страждала від землетрусів, а після турецького завоювання в ній влаштували арсенал. Зараз суворий інтер'єр церкви прикрашений лише хрестом над вівтарем — мало не єдиною мозаїкою часів іконоборства, що збереглася (VIII століття).

Імпозантні грановані башти під гостроверхими шатрами — Брами вітання, що ведуть в другий двір (Bab-üs Selam). Тут спішувалися вершники: проїздити далі верхи мав право лише султан. Зараз ритуал спішування замінений процедурою покупки квитків: біля воріт знаходиться каса музею; вхід в Другий двір — платний.

У Другому дворі — портики, кипариси, від воріт віялом розходяться доріжки. Чотири рази на тиждень, в дні засідань дивана — султанської ради міністрів, — двір був заповнений розкішно одягненими вельможами і їх челяддю. Збиралося близько п'яти тисяч чоловік, але при цьому панувала майже абсолютна, така, що вражала всіх іноземців, тиша: категорично не рекомендувалося голосно розмовляти у присутності султана. A він був присутній завжди, хоч і незримо: у стіні залу засідань дивана (павільйон з тонкими колонками зліва; всередині — кахлі і покриті килимами лавки) було маленьке загратоване віконце, за яким ховався (або міг ховатися) султан, — придворні ніколи не знали, чи стежить за ними усевидюще око.

За колонами дивана — один з входів в гарем. Уявлення про надзвичайну розкіш цієї частини палацу — домисли європейських мандрівників з багатою уявою. Насправді гарем є лабіринт маленьких кімнаток, що чергуються з темними коридорами, які іноді виводять в несподівано витончені вітальні, де, здається, до цих пір витає дух кривавих інтриг.

Зсередини:

По іншу сторону двору — величезні кухні, де день і ніч готувалися харчі для тисяч мешканців палацу (причому кожному рангу відповідало строго певне меню). Зараз кухні використовуються як музейні зали: там виставлено срібло, старовинне начиння і чудову колекцію фарфору.

У Третій двір ведуть Брами счастія (Bab-üs Saadet). Це вхід в строго приватну частину палацу, проте ж і тут влаштовувалися деякі церемонії, а в Тронному залі (Arz Odası, павільйон відразу за комірами) приймали найбільш важливих іноземних послів.

Будівля за Тронним залом — бібліотека, а в дальньому лівому кутку — чудовий Павільйон святої мантії (HIRKA-I Şerif), де зберігаються ісламські реліквії, які свого часу султан Селимо Грізний вивіз із завойованого Каїра.

Пісуари:

Четвертий двір — ніякий не двір, а великий сад, влаштований для найвишуканішого і витонченішого проведення часу.

Тут є басейн, декілька кахельних павільйонів — дорогоцінні дрібнички — і, головне, чудовий вигляд на Золотий Ріг і Босфор.

У басейні в XVI столітті спеціально присланий королевою Єлизаветою механік налагодив небачену англійську іграшку — самограючий механічний орган, — після чого вечори на терасі сталі абсолютно чарівні.

Зліва — спеціальна ажурна альтанка, в якій під час рамазану вечеряли голодні султани.

Щоб насолодитися прохолодою, переходили в Багдадський павільйон, що вистилав килимами (Bağdat Köşkü). По мармурових сходах можна було спуститися в прекрасний тюльпановий сад. Альтанка в саду побудована спеціально, щоб милуватися тюльпанами, і навіває млість самою назвою — Диванний павільйон (Sofa Köşkü).

Вид на Мармурове море:

Вид на Ускюдар (Азіатський берег):

Вид на Галатасарай:

Вид на Золотий Ріг:

Вид на Бейоглу:

Вид на Сулеймані:

Вид на палац Топкапи з Галатського мосту:

 
 

Попередня стаття
Площа Sultanahmet, Istanbul
Наступна стаття
Озеро Ван, ванські кішки та столиця Урарту

Коментарі

Дякую, виправив! Доречи, на Буковину збираюсь числа 28-го травня. Приблизно на 2 тижні. Ти як?
Нє, на 2 тижні я точно не зможу поїхати =(
Щонайбільше, то на 2-3 дні.
Ну, добре...
* зрісся з садами, що оточували палац, і пареннями (=парками)
* приватні спокої (=покої)
* треба огнути (=обігнути) Софію
дякую, виправив :)
ти так "виписуватись" став, трохи причесати - і готова стаття. Репорт чудовий! Навіть в туалеті - така краса. Милуюся візерунками: геометрія і рослини - а так неймовірно багато виглядає!
а то що, "зірка Давида" посеред ісламської твердині?:-)
Так, візерунок із зірок Давида дійсно в ісламський святині! :) Хоча, я думаю, вони не мали на увазі саме зірку Давида. Насправді, більшість тексту - з путівника російською мовою, перекладеного мною на українську :)
о, то ти тепер ще й перекладач:-)
Ага, перекладач за допомогою http://translate.meta.ua/ :))))
УФФФ - з великим задоволенням переглянув турецьку серію.Сподобалися і фото і коментарі.
дякую, дякую! все роблю виключно для вас! :)